Ігор Мордас, керівник департаменту виробництва Modern Expo, Сергій Панов, заступник технічного директора виробничого відділу МХП, Євген Ковнір, директор офісу з управління операційною ефективністю «Астарти». Фото Forbes
Як компанії МХП вдалося знизити простої технологій на 50% і чому технічні спеціалісти виконують до 60% екстрених ремонті без залучення слюсарів чи інженерів? Які виклики зустріла Modern Expo під час впровадження Lean-методології у виробництві? На Форумі промисловців–2025 від Forbes Ukraine на ці запитання відповіли Сергій Панов, заступник технічного директора МХП, та Ігор Мордас, директор департаменту виробництва Modern Expo
Придбайте річну підписку на шість видань Forbes Ukraine за вартістю чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу практичного досвіду, ця передплата саме для вас.
«Щоб надихати людей новими ідеями, треба самим горіти», – зазначає модератор панельної дискусії Євген Ковнір, директор офісу з управління операційною ефективністю «Астарти».
У МХП та Modern Expo мають в цьому досвід. Які приклади стратегічних ініціатив, що були реалізовані на рівні компанії, принесли позитивні результати, і які труднощі виникали? Продовжимо основні моменти обговорення.
Популярне Категорія Інновації Дата Сьогодні Вибір найкращих. До яких університетів вступають абітурієнти з найвищими балами? Топ-7 вишів за п’ятьма спеціальностями
Сергій Панов, заступник технічного директора виробничого відділу МХП
Однією з найбільших стратегічних інвестицій у процеси компанії є наша інноваційна платформа Smart Maintenance. Завдяки цій платформі ми обслуговуємо активи, управляємо ресурсами та здійснюємо стратегічне планування на кілька років наперед.
Платформа охоплює 163 000 одиниць обладнання та 22 підприємства. Наступного року ми підключимо ще 18 підприємств. Наразі за нею слідкує 300 операторів.
Що таке Smart Maintenance
Smart Maintenance – це цифрова платформа та чат-бот для управління ремонтом. Вона дає змогу МХП, зокрема, управляти планово-попереджувальними ремонтами, техніка подає заявки на склад або закупівлі, а також списує запчастини.
Ідея виникла від ініціативної групи співробітників на одному з виробництв компанії. Ініціативу реалізував інженер, який не є програмістом. Вони лише прагнули побудувати і налаштувати власні внутрішні процеси.
Ми вирішили масштабувати цю ідею, адже спостерігаємо на ринку браком технічних спеціалістів, який буде зростати. З’явилось питання: «Як використовувати зменшуючись ресурс у наших масштабах?». Наша компанія має 2500 інженерів та інших технічних спеціалістів у виробництві.
У чому переваги реалізації цієї ідеї для компанії? Автономне обслуговування – класичний ТРМ, де оператори виконують завдання техніків. Наразі ми самостійно здійснюємо до 60% аварійних ремонтів техніки замість слюсарів або інженерів. К тому ж, простої техніки зменшились до 50% залежно від ділянки, а якість покращилася на 10–12%.
Ми формуємо стратегію на три роки вперед, беручи до уваги цю платформу. Наступного року, завдяки їй, ми будемо керувати інвестиціями та кількістю роботи нашого персоналу. Зараз ми оформляємо право власності на цю платформу.
Оператори по-різному реагували на цю ініціативу на кожному підприємстві. Тому ми запровадили систему ранжування та відповідну оплату. Якщо ви приходите з нульовим рангом, а закінчуєте на третьому – різниця в 20–30% складає фінансову мотивацію. Десь переводили техніків, а десь добавляли нових.
В цілому це рішення сприйняли позитивно, як можливість для додаткового заробітку та кар’єрного зростання. Наступним кроком для технічних спеціалістів є переход на технічну службу компанії.
Викликом впровадження цієї платформи, з яким ми успішно впорались, стала уніфікація великої кількості активів. На початку не було зрозуміло, чи повинен центральний офіс підлаштовуватись під конкретні виробництва, чи навпаки. Я дійшов висновку, що потрібно уніфікувати стандарти, звітність і підходи, але не втручатись у взаємодію команд і їх структуру. Тут компанія має бути гнучкою і адаптуватись до конкретних умов на місцях.
Другим викликом стало готовність системи та людей. Для цього необхідно створити спільноту. Ми для цього впроваджуємо інститут інженерної справи, банк ідей, де винагороджуємо за інноваційні ідеї, дуальну освіту. За таких умов нова система інтегрується, а не відштовхує.
Ще один напрямок інновацій – це штучний інтелект. Ми маємо політику в галузі ШІ, впроваджуємо багато ініціатив. Наприклад, вже декілька років ми займаємося прогнозуванням споживання енергетики в пташниках за допомогою ШІ. Інша інновація – управління вирощуванням птиці з допомогою зоотехніка на базі штучного інтелекту. У 2028 році плануємо впровадити ШІ і в платформу Smart Maintenance.
Ігор Мордас, директор департаменту виробництва Modern Expo
Однією з наших стратегічних ініціатив, реалізованих давно, але все ще ефективних, є методологія Lean. Це підхід, що дозволяє уникати втрат і неефективності, нарощувати виробництво та збільшувати обсяги продукції на одиницю площі.
Що таке Lean?
Lean-методологія – це підхід до управління та мислення, що акцентує увагу на усуненні втрат для досягнення більшої ефективності, продуктивності й якості за менших витрат ресурсів.
Ініціатива виникла від власника компанії Петра Пилипюка, котрий у «нульових» роках дізнався про досвід виробничої системи Toyota і поділився літературою з менеджменту в компанії. Розпочали з експериментів, щоб зрозуміти, чи підходить нам Lean.
Внаслідок оптимізації ми звільнили 3000 кв. м площі. Коли ми лише почали впроваджувати Lean, виникали труднощі зі збільшенням обсягів виконання замовлень, не встигали відвантажувати продукцію. Лише через рік після старту ми виросли на 25%.
Спочатку програмою керував власник бізнесу, пізніше ми найняли Lean-менеджера. Наразі я, як директор департаменту виробництва, також обіймаю посаду Lean-менеджера.
Головною проблемою стало нерозуміння людей. Деякі співробітники чинили опір. Один з топменеджерів компанії, що не склав іспит і не прийняв нововведення, залишив посаду. Хтось відмовлявся змінювати робоче місце настільки, що також звільнявся.
Штучний інтелект у нас – це, зокрема, невеликий магазин з кавовою машиною, вітриною та холодильником без продавця. Ви берете товар, який сканує відповідне програмне забезпечення, всі розрахунки та оплата здійснюються без участі людини.
Також ми використовуємо ШІ у виробництві поштоматів. Окрім цього, у нас є Smart-платформа, розроблена нашими фахівцями, яка вже функціонує у компанії. За пів року плануємо