
Ощадбанк не здійснює виплату пенсії чоловікові у сумі 118 651 гривень
У громадянина є чинний рахунок в Ощадбанку, на який надходить пенсія. Однак тривалий час він не може отримати грошові кошти в розмірі 118 651 гривень. Про це йдеться в ухвалі Нововоронцовського районного суду Херсонської області, оприлюдненій 24 листопада 2025 року.
З 16.05.2000 року громадянину призначено пенсійне забезпечення за вислугою років. 13.05.2013 року ним було відкрито поточний рахунок в АТ «Ощадбанк» для переказів з пенсійного забезпечення та було отримано відповідну ощадну книжку, за допомогою якої він отримував нараховану пенсію через філію АТ «Ощадбанк». З початку широкомасштабного вторгнення РФ на територію України та тимчасової окупації міста Каховка і до грудня 2024 року належну йому та нараховану пенсію не отримував. У грудні 2024 року Пенсійним фондом України було виплачено на його користь шляхом перерахування на належний йому рахунок в АТ «Акцент-банк» пенсію за період, починаючи з 01.01.2024 року до 31.12.2024 року, і на цей час виплати за наступні періоди відбуваються. Однак невиплаченою залишилася пенсія за період з березня 2022 року до 01.01.2024 року.
06.01.2025 року громадянин звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з проханням про виплату (перерахування) грошей, у якій просив: повідомити обсяг нарахованих як пенсії на його ім’я коштів за період з березня 2022 року до 01.01.2024 року, повідомити, у якому банку зберігаються вищезазначені гроші, та перерахувати належні до виплати як пенсії гроші за період з березня 2022 року до 01.01.2024 року на відкритий на його ім’я рахунок в акціонерному товаристві «Акцент-банк». 29.01.2025 року на його адресу надійшла відповідь АТ «Ощадбанк», згідно з якою йому запропоновано звернутися до відділення банку з документами, що засвідчують його особу. 05.03.2025 року АТ «Ощадбанк», на додаток до листа банку від 29.01.2025 року, повідомив, що, на виконання статті 13 Постанови НБУ № 65, банк зобов’язаний забезпечувати оновлення даних про клієнта, а тому для оновлення його даних як клієнта АТ «Ощадбанк» він має особисто з’явитися до установи банку з документами про підтвердження особи. Отже, пенсійні гроші, нараховані та сплачені на рахунок за період з 01.03.2022 року до 31.12.2023 року, знаходяться на поточному рахунку в АТ «Ощадбанк». На запити щодо обсягу належних йому грошей на рахунку та виплату на його користь цих грошей шляхом перерахування на поточний рахунок в акціонерне товариство «Акцент-банк» «Ощадбанк» не реагує, пропонуючи звернутися до установи банку особисто. Враховуючи наведене, просив зобов’язати акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» перерахувати на поточний рахунок в акціонерному товаристві «Акцент-банк» належні йому та зараховані на його рахунок в АТ «Ощадбанк» пенсійні гроші за період з 01.03.2022 року по 31.12.2023 року в сумі 150 тисяч гривень.
“23.02.2022 року позивачем востаннє здійснено активну видаткову операцію по особовому рахунку у сумі 4 800 гривень через безпосереднє звернення клієнта. 05.12.2023 року востаннє відбулася активна операція зарахування грошей на рахунок у сумі 5 725 гривень. Залишок грошей на рахунку станом на 05.12.2023 року становив 118 651 гривню. Розмір залишку грошей на рахунку залишається без змін. Банком після припинення руху грошей і надалі забезпечується надійне зберігання грошей на рахунку в розмірі 118 651 гривні, гарантуючи безпеку вкладу та непорушність права власності клієнта. У спірному випадку істотним є те, що 23.02.2022 року (за день до тимчасової окупації міста Каховка) клієнт особисто звертався до відділення, що офіційно підтверджується записами в ощадній книжці позивача. З цього моменту вже понад 3 роки клієнт не звертався до банку. У додатку до заяви від 06.01.2025 року, яка 15.01.2025 року надійшла поштою до АТ «Ощадбанк», додано копію паспорта та копію ощадної книжки. Водночас поштове відправлення, в якому надійшла зазначена заява з додатками, було відправлено 09.01.2025 року від імені сторонньої особи, дані про яку містяться на конверті як про відправника. При цьому в заяві від 06.01.2025 року не зазначено та не додано жодного підтверджувального документу ні щодо особи фактичного відправника, ні щодо її повноважень на ініціювання звернень, що стосуються майнових прав іншої особи клієнта банку. Більше того, авторство та належність підпису у заяві від 06.01.2025 року саме клієнту, який проживає у м. Каховка, не могло бути встановлено. Водночас можливість реалізації прав та законних інтересів клієнтів банку, які перебувають на тимчасово непідконтрольній Україні території, вимагають від банку виконання низки процедур та повноважень, у тому числі передбачених Законом про ПВК/ФТ у частині ідентифікації та верифікації клієнтів при здійсненні фінансової операції, та положенням НБУ №65 у частині забезпечення оновлення даних про клієнтів. Таким чином, банк зобов’язаний до виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу щодо ідентифікації особи клієнта та оновлення даних про нього. Разом з тим, в АТ «Ощадбанк» реалізовано тимчасовий порядок здійснення переказів вкладів, який міг бути та може бути використаний позивачем для розпорядження грошима по рахунку. Зазначений механізм запроваджено, починаючи з 03.03.2022 року, з метою забезпечення обслуговування клієнтів АТ «Ощадбанк», зважаючи на військову агресію РФ проти України, проведення бойових дій на території Країни, та неможливість звернення до установ банку, де відкрито рахунки вкладників. Для цього переказ вкладів може оформлюватися вкладниками в операційних відділах регіональних управлінь. Гроші можуть бути переказані з рахунку вкладника, відкритого в будь-якій установі банку. Починаючи з 03.03.2022 року, позивач у належний спосіб не звертався до установ банку для здійснення переказу грошей з рахунку, що свідчить про передчасність пред’явленого ним позову, його необґрунтованість та безпідставність”, – заявили в Ощадбанку.
Яким було рішення суду?
Суд відмовив чоловікові в задоволенні позовних вимог. Йому було запропоновано звернутися до Ощадбанку з документами, що засвідчують особу.
“Суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, а тому позов не підлягає задоволенню з огляду на таке. Позивачем було відкрито поточний рахунок в АТ «Ощадбанк» для переказів з пенсійного забезпечення, було отримано відповідну ощадну книжку, за допомогою якої позивач отримував нараховану пенсію через відділення АТ «Ощадбанк». З тих підстав, що позивач перестав отримувати кошти, та, на його думку, було порушено відповідачем право власності на нараховані кошти, останній звертався із заявами щодо надання йому інформації про обсяг нарахованих коштів, повідомити, у якому банку зберігаються вищезазначені гроші, та перерахувати належні до виплати як пенсії гроші за період з березня 2022 року до 01.01.2024 року на відкритий на його ім’я рахунок в акціонерному товаристві «Акцент-банк», де у відповідях АТ «Ощадний державний банк України» запропоновано позивачу звернутися до відділення банку з документами, що засвідчують його особу. Однак позивачем не надано жодних достовірних, допустимих доказів порушення відповідачем його права власності, оскільки фактично не було здійснено в належний спосіб переказу грошей з рахунку, що свідчить про передчасність пред’явленого ним позову”, – наголосив суд.