Продажі через OLX, Rozetka, Airbnb або Uber стануть прозорими для Податкової служби – юрист проаналізував урядові законопроекти

Податок

Адвокат про два законопроекти щодо податків для громадян, які продають онлайн

Кабінет Міністрів подав законопроект: платформи OLX, Rozetka, Airbnb або Uber самі утримуватимуть податки з доходів продавців і звітуватимуть перед державою. До 36 000 доларів на рік не оподатковується, малий дохід – 5%, великий оборот – 18%. Про це виданню «Інформатор» розповіла Анна Даніель, юрист, кандидат юридичних наук, керівник юридичної фірми «Анна Даніель».

Кабінет Міністрів України подав два взаємопов’язані законопроекти: 1) Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки та банківську діяльність» щодо запровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи (№ 14025 від 09.09.2025), який покликаний забезпечити запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та гармонізувати національне податкове законодавство з правом Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку, що сприятиме виконанню Україною міжнародних зобов’язань як країни-кандидата на членство в ЄС та ОЕСР. Зокрема, законопроект спрямований на реалізацію положень Типових правил ОЕСР щодо звітності операторів цифрових платформ та положень Директиви Ради (ЄС) 2021/514 від 22 березня 2021 року про внесення змін до Директиви 2011/16/ЄС про адміністративне співробітництво у сфері оподаткування.

Законопроект передбачає внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки та банківську діяльність». Так, пропонується доповнити Кодекс новою статтею 347 «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», яка визначає основні вимоги до встановлення підзвітних продавців підзвітними операторами платформ та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди про DPI.

Концепція оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачає встановлення ставки податку у розмірі 5% для таких доходів та покладання обов'язків податкового агента на підзвітних операторів платформ. Підзвітними вважатимуться 2 категорії:

  • оператори цифрових платформ.
  • фізичні особи, які є продавцями або постачальниками послуг через такі платформи, але офіційно не є підприємцями (фізичними особами-підприємцями чи іншими особами), але отримують дохід.

У зв'язку з цим пропонується доповнити Кодекс новою статтею «Оподаткування доходів підзвітних продавців від звітної діяльності через цифрові платформи». Так, передбачено, що право оподатковувати доходи від звітної діяльності за ставкою 5% надається платнику податків-резиденту, який досяг 18-річного віку та одночасно відповідає всім наступним вимогам:

  • платник податків має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності, та повідомляє кожного підзвітного оператора платформи, з яким укладено договір про надання доступу до платформи, про номер (реквізити) поточного рахунку, через який здійснюються платежі під час здійснення звітної діяльності;
  • здійснює платежі під час звітної діяльності виключно у грошовій формі – готівковій або безготівковій – використовуючи поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей звітної діяльності;
  • не прийнято рішення щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до процедури, встановленої Законом України “Про санкції”;
  • не є самозайнятою особою згідно з Кодексом;
  • не використовує найману працю;
  • сума доходу, отриманого фізичною особою – продавцем, що звітує, протягом календарного року від здійснення звітної діяльності, не може перевищувати 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом станом на 1 січня податкового (звітного) року (близько 6,7 мільйона гривень станом на 1 січня 2025 року);
  • не продає підакцизні товари.

Водночас, проект закону встановлює, що якщо фізична особа – підзвітний продавець – протягом звітного періоду (календарного року) здійснила не більше трьох продажів товарів через платформу на загальну суму, що не перевищує еквівалент 2000 євро за календарний рік за офіційним курсом гривні до євро, встановленим Національним банком України станом на 1 січня звітного податкового року, така особа має право не відкривати поточний рахунок у банку для здійснення звітної діяльності, а використовувати наявні поточні рахунки в банку, відкриті для власних потреб.

2) Проект Закону про внесення змін до статті 50 Цивільного кодексу України щодо запровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи (№ 14026 від 09.09.2025), який розроблено з метою забезпечення запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та гармонізації національного податкового законодавства з правом Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку, що сприятиме виконанню Україною міжнародних зобов'язань як країни-кандидата на членство в ЄС та ОЕСР. Законопроект передбачає внесення змін до частини другої статті 50 Цивільного кодексу України, які передбачають, що фізична особа, яка здійснює звітну діяльність, визначену у підпункті 14.1.286.11 підпункту 14.1.286 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, через оператора платформи, не підлягає державній реєстрації як підприємець, за умови, що така діяльність здійснюється у порядку, встановленому статтею 1781 Податкового кодексу України.

До видів діяльності, що підлягають звітності, відповідно до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки та банківську діяльність» щодо запровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», який взаємопов’язаний із проектом Закону, належать будь-які з наступних видів діяльності, що здійснюються продавцем через платформу за винагороду: а) оренда нерухомості, включаючи житлову та нежитлову нерухомість, а також будь-яку іншу нерухомість та паркомісця; б) надання особистих послуг; в) продаж товарів; г) оренда транспортних засобів.

Реалізація положень законопроекту щодо предмета правового регулювання не матиме прямого впливу на розвиток окремих регіонів; ринок праці, рівень зайнятості населення; здоров'я населення, покращення або погіршення здоров'я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє середовище, обсяги природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, землі, зокрема забруднення утвореними відходами. Водночас, прийняття законопроекту сприятиме: запровадженню в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, що, у свою чергу, дозволить підвищити рівень дотримання податкового законодавства та збільшити потенційні податкові надходження до бюджету України; створенню прозорого та справедливого податкового середовища; виконанню міжнародних зобов'язань України як країни-кандидата на членство в ОЕСР; наближенню України на шляху до членства в Європейському Союзі шляхом гармонізації національного податкового законодавства з правом ЄС; виконанню міжнародних зобов'язань України перед Міжнародним валютним фондом. 12 вересня 2025 року їх було представлено народним депутатам України для ознайомлення.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *