Програма нематеріальної мотивації персоналу: як підняти продуктивність праці на належний рівень?

Програма нематеріальної мотивації персоналу: як підняти продуктивність праці на належний рівень? - INFBusiness

Заохочувати співробітників компанії до підвищення продуктивності праці, ефективності вирішення завдань, навчання та дотримання правил компанії можна не лише преміями та штрафами. Гроші в умовах кризи на це не завжди є, крім того, часто нематеріальна мотивація виявляється більш ефективною.

Мотивація – це стимулювання необхідної поведінки працівника підприємства. Матеріальна мотивація – це заохочення схвалюваних вчинків преміями та підвищенням заробітної плати та покарання за несхвалені вчинки штрафами та зниженням винагороди.

Не варто недооцінювати значення матеріальної мотивації – вона є найважливішою частиною програми стимулювання співробітників, незважаючи на наявність величезного арсеналу інших засобів. Нематеріальна мотивація включає у собі всі методи заохочення схвалюваного поведінки співробітників, які пов'язані з грошима: і публічне визнання заслуг, і створення комфортних умов праці та сприятливого психологічного мікроклімату у колективі, та багато іншого.

Правила нематеріальної мотивації

Програма нематеріальної мотивації вирішує тактичні бізнес-завдання.

Вона охоплює всі категорії працівників фірми, а не ті, від яких безпосередньо залежить прибуток.

У великих організаціях реалізацією цієї програми займаються лінійні керівники, які добре знайомі з кожним членом колективу.

Програма враховує етап розвитку бізнесу: якщо для невеликої сімейної компанії, яка починає свій шлях, достатньо заразити працівників ентузіазмом, то для великого та зрілого бізнесу потрібна добре опрацьована система визнання заслуг.

Програма відповідає потребам та потребам працівників фірми.

Вона постійно оновлюється, живе у поступовій динаміці. Без ефекту новизни незабаром настане звикання і навіть найпродуманіша програма мотивації перестане працювати.

Піраміда Маслоу

Усі потреби людини можна побудувати як піраміди Маслоу: у її фундаменті лежать фізичні потреби, наступний рівень – потреби у захисті та безпеки, потім йде рівень соціальних потреб, далі – потреби у повазі і самоповазі, і, нарешті, на вершині перебувають потреби у самореалізації.

Кожна людина має потреби, починаючи від фундаменту цієї піраміди до певного рівня. Найпримітивнішим людям достатньо реалізації лише фізичних потреб, найрозвиненішим потрібно реалізація потреб всіх рівнів піраміди, включаючи самореалізацію.

Способи нематеріальної мотивації

Кожен спосіб стимулювання спрямовано реалізацію однієї з рівнів потреб піраміди Маслоу. Розглянемо найефективніші способи мотивації кожного рівня, починаючи від основи до вершини піраміди.

Рівень фізичних потреб

Потреби цього рівня: їжа, тепло, фізіологічні потреби, сон. Для реалізації створюються комфортні умови роботи для співробітників. В офісі або в цеху має бути тепло, не душно, повинен бути доступ до туалету та душової, організовано харчування, перерви на відпочинок та сон, захист від негоди, шуму тощо. Багато з цих вимог регулюється Трудовим Кодексом і обов'язково до виконання, але дещо компанія може запропонувати своїм співробітникам як заохочення за хорошу роботу: гнучкий графік, додаткові вихідні дні, ранній відхід з роботи, безкоштовні обіди, кава-машина, чай, фрукти та інші частування, доставка до місця роботи та ін.

Потреби у захисті та безпеці

Для реалізації цих потреб наймається охорона підприємства, пропонуються програми страхування життя та здоров'я, організується медична допомога, юридичні консультації тощо.

Соціальні потреби

Тут насамперед організується нормальний психологічний мікроклімат у колективі. Компанія наймає психолога, який вирішує конфлікти, що назрівають, проводить тренінги, семінари, конкурси та змагання, корпоративні заходи з побудови згуртованої команди, члени якої довіряють і допомагають один одному. Сюди відносяться такі методи, як допомога в особистих та сімейних справах, організація зворотного зв'язку, коли керівник уважно вислуховує своїх підлеглих та радиться з ними.

Потреби у повазі та самоповазі

Для потреб цього рівня існує широкий діапазон методів мотивації, починаючи від простої подяки з боку керівництва за невеликі послуги, звернення до всіх співробітників на ім'я (від прибиральниць і сторожів до заступників гендиректора), зустрічей з керівником, іменних подарунків та гарної назви посад (менеджер з клінінгу замість прибиральниці) і закінчуючи престижних відряджень, участю у важливих переговорах, інформуванням про досягнення на корпоративному сайті, присвоєнням почесних звань та нагород та, звичайно, підвищенням по службі.

Потреба самореалізації

Це найвищий рівень потреб, яких потребують найцінніші співробітники компанії, які пропонують нові ідеї, створюють науково-технічний потенціал фірми. Їх стимулюючими методами є право вибору напрями діяльності, керівництво індивідуальними проектами, мотивуючі наради, допомогу у захисті дипломів і дисертацій.

Отже, кожному за рівні потреб піраміди Маслоу є свій багатий арсенал методів нематеріальної мотивації, який можна використовувати компанією підвищення ефективності праці. При виборі методів важливо знати потреби кожного члена колективу окремо, і всього колективу загалом, і навіть потреби частин колективу: відділів, цехів, підрозділів, філій. Тому реалізацією методів має займатися той, хто добре знає потреби та можливості своїх підлеглих – безпосередній керівник.

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *