Чорна п’ятниця: технічні виклики для роздрібної торгівлі та способи їх подолання.

Напередодні Чорної п’ятниці більшість продавців зосереджуються на промо-акціях, але нерідко забувають про технічну сторону. Проблеми з серверними потужностями, процесами кешування і точністю інформації про наявність товарів на складі можуть призвести до падіння прибутків і погіршення репутації. Як результативно підготуватися до періоду найвищого трафіку та обійти ці помилки? Розповідає Галина Пустова, одна із засновниць компанії Catomize, CEO СDTO Сampus при Мінцифрі

Придбайте річну підписку на шість випусків Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви надаєте перевагу якості, глибині та силі реального досвіду, ця підписка створена саме для вас.

Плануючи Чорну п’ятницю, більшість продавців відразу концентруються на маркетингових заходах, дисконтних пропозиціях і рекламних кампаніях. Поспілкувавшись з кількома великими онлайн-магазинами, наша команда виявила цікаву тенденцію: деякі аспекти технічної підготовки залишаються поза увагою. 

Сервери, банки даних, кешування – начебто все функціонує, але саме тут найчастіше виникають збої чи розбіжності, котрі можуть перетворити будь-який успіх у втрату продажів і репутації компанії.

100 днів уряду Свириденко. Forbes Ukraine зібрав 13 складних запитань від бізнесу для прем’єр-міністерки. Що вона на них відповіла /Фото Юлія Свириденко/Facebook

Популярне Категорія Гроші Дата 27 жовтня 100 днів уряду Свириденко. Forbes Ukraine зібрав 13 складних запитань від бізнесу для прем’єр-міністерки. Що вона на них відповіла

Три неочевидні, проте найпоширеніші технічні проблеми, з якими стикається e-commerce під час пікового трафіку. Та рішення, щоб їх оминути.

Навантаження на сервери зростатиме нелінійно

У період найвищого трафіку навантаження на серверні потужності зростатиме нелінійно.

Е-commerce платформи мають централізовані пункти зберігання даних – бази даних. При збільшенні числа одночасних користувачів кількість запитів збільшується не тільки пропорційно, а й комбінаційно – зростає кількість перехресних запитів, блокувань таблиць тощо. 

Якщо один користувач створює п’ять запитів, то 1000 користувачів одночасно генерують не просто 5000 запитів, а 5000, які змагаються за ресурси кешу, пам’яті. Як підсумок – блокування ресурсів і зниження продуктивності в квадраті до навантаження.

Цю проблему зазвичай намагаються вирішувати інтенсивним кешуванням. Але при великих обсягах трафіку кешування перестає бути дієвим. Коли збільшується кількість відвідувачів і унікальних сторінок, частка cache misses збільшується: користувачі переглядають різні товари, фільтрують, сортують, шукають. Це веде до частих звернень до бази даних і нелінійного збільшення навантаження на бекенд.

До того ж застосування кешу має іншу більш важливу ваду. Про неї далі.

Нелінійне зростання витрат на обладнання так само нелінійно зменшуватиме прибуток.

Тут проблеми виникнуть:

  • у IT-відділу, який не зможе спланувати потрібне масштабування на період пікового трафіку. Результат – надмірне бронювання ресурсів або простій;
  • у відділу фінансів і маркетингу, оскільки через зростаючі витрати на сервери вони не зможуть спланувати маркетингові кампанії, а прогнозовані прибутки, найімовірніше, виявляться завищеними.

Рішення. Для цієї проблеми немає швидкого вирішення. Досягти лінійного зростання серверного навантаження можливо, лише якщо правильно вибудувати архітектуру онлайн-каталогу, де б відповіді сервера на запити клієнтів були згенеровані заздалегідь і не створювали жодних навантажень на бази даних. 

За таким принципом працюють гіганти e-commerce, як-от Amazon, eBay чи Jumia.

Товари можуть закінчитися раніше, ніж онлайн-магазин дізнається про це

Це проблема інтенсивного кешування, про яку згадувалося в першому пункті. 

Щоб зменшити кількість звернень до баз даних (тим самим зменшити навантаження на сервер), сторінки активно зберігаються для повторного застосування. Це спричиняє ризик розсинхрону каталогу зі складом. 

Збережена (закешована) сторінка може показувати, що товар доступний, коли насправді його вже розкупили. 

Так бізнес втрачає продажі, оскільки замість цього товару клієнти могли б придбати інший, який є в наявності. І навпаки, товари, які зʼявилися на складі, можуть не відображатися в каталозі. Знову втрата доходу, не кажучи вже про репутаційні ризики, додаткове навантаження на службу підтримки.

Під час підвищеного трафіку, як-от Чорної п’ятниці, Гелловіну чи рекламних кампаній, ймовірність виникнення цієї проблеми особливо висока через збільшений обʼєм транзакцій і вищу ймовірність товару бути цілком розпроданим.

Кеш – це відома медаль із двома сторонами. Це постійна спроба розв’язати щось, користуючись чимось іншим. Про складнощі роботи з кешем дуже влучно ще 1994 року сказав Філ Карлтон, але і до сьогодні ситуація не надто змінилася: «У компʼютерній науці є лише дві складні речі: інвалідація кешу та найменування сутностей».

Рішення. Замість використання кешу варто застосувати попередню генерацію сторінок каталогу. Попередня генерація чи проєкція є принципово іншим рішенням, яке не потребує інвалідації. Разом із цим потрібна розумна система повідомлень усіх змін у системі, яка ініціюватиме перегенерацію сторінок, які втратили свою актуальність.

Ризик накопичити «непродані залишки»

У випадку складної ритейл-структури з великою кількістю каналів продажу є висока ймовірність, що в команди закупівель немає реальної картини щодо стану складу. 

Щоб уникнути ризиків і гарантувати наявність товарів навіть у разі непередбачених ситуацій, відділ закупівель може збільшити кількість товарів на складах перед Чорною п’ятницею. Це створить велику кількість непроданих залишків із закінченням пікового сезону. 

Знову втрати. Один з наших дизайн-партнерів розповів, що через відсутність актуальної інформації про кількість товарів на складах вони змушені тримати мертвий сток на суму понад €2 млн, щоб гарантувати наявність товарів.

Рішення – розумна система оповіщення змін у будь-якій з частин e-commerce ландшафту та централізована підсистема зберігання й миттєвої видачі цієї інформації.

Не тільки маркетинг і знижки

Підготовка до Чорної п’ятниці чи інших великих маркетингових кампаній – це не лише маркетинг і знижки. Успіх кампанії залежить від технічної готовності: від стабільності серверів до актуальності даних про залишки на складі. Ігнорування цього може призвести до падіння продажів, зменшення прибутковості, перевантаження ресурсів і навіть шкоди для репутації.

Щоб піковий трафік не став несподіванкою, варто будувати систему, де технічні процеси працюють на рівні бізнес-цілей: грамотно масштабувати сервери, забезпечувати актуальність каталогу та контролювати закупівлі. 

Готуватись до Чорної п’ятниці потрібно не тільки узгоджуючи з маркетинговою командою, а насамперед – саме з технічною. Комплексний підхід дає змогу зберегти прибуток і зробити Чорну п’ятницю справді вигідною для бізнесу.

Матеріали по темі

Українці на Чорну пʼятницю найчастіше купують техніку, косметику і одяг. Що компаніям варто знати у сезон знижок – дослідження /Фото Ілюстрація Shutterstock

Категорія Новини Дата 27 жовтня Українці на Чорну пʼятницю найчастіше купують техніку, косметику і одяг. Що компаніям варто знати у сезон знижок – дослідження

600 000 підписників за 25 млн грн. Засновник Monobank Олег Гороховський майже став мільйонником у Telegram. Як утримати аудиторію, що прийшла з «лимонів»? /Фото колаж Анастасія Савеленко

Категорія Життя Дата Сьогодні 600 000 підписників за 25 млн грн. Засновник Monobank Олег Гороховський майже став мільйонником у Telegram. Як утримати аудиторію, що прийшла з «лимонів»?

Обмеження рахунків на два роки. Депутати фіналізували й готові розглянути законопроєкт про реєстр дропів. Forbes Ukraine дізнався, як це може працювати /Фото Getty Images

Категорія Гроші Дата Сьогодні Обмеження рахунків на два роки. Депутати фіналізували й готові розглянути законопроєкт про реєстр дропів. Forbes Ukraine дізнався, як це може працювати Контриб’ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *