Чому немає квитків на потяги та про зростання тарифів. Інтерв’ю глави УЗ

Чому немає квитків на потяги та про зростання тарифів. Інтерв'ю глави УЗ - INFBusiness

За останні два роки «Укрзалізниця» суттєво змінилась, запевняє очільник УЗ Євген Лященко. Попереду ще більш радикальні зміни: закупівля нових потягів та вагонів, тарифна реформа, перелічує він. Коли їх відчують українці?

За 107 років існування Forbes логотип змінювався 18 разів, але таким авангардним і вільним світ його бачить вперше. В новому числі журналу Forbes Ukraine: сучасне мистецтво, топ-50 благодійних фондів, альтернативна енергетика, 30 до 30. Замовляйте вже зараз!

За останні роки «Укрзалізниця» майже зникла зі сторінок українських видань, каже очільник УЗ Євген Лященко в ефірі Business Breakfast від Forbes Ukraine. «УЗ цікавить ЗМІ, тільки коли в компанії негаразди», – пояснює він. 

СЕО «Укрзалізниці» вважає це наслідком трансформації компанії, яку він спільно з командою проводить з лютого 2023 року. За цей час УЗ вдалося зекономити мільярди гривень завдяки зміні системи закупівель, ефективній протидії корупції та новому бізнес-підходу, розповідає Лященко. За підсумками 2023 року «Укрзалізниця» вийшла на 4,9 млрд грн прибутку проти майже 10 млрд грн збитків у 2022-му. Перше півріччя 2024-го УЗ теж прибуткове. 

Але зберегти позитивну динаміку до кінця року навряд чи вдасться, попереджає Лященко. Перед УЗ постало одразу кілька критичних викликів: застаріла система вантажних тарифів, стрімке скорочення парку вагонів та дефіцит кадрів. Як компанія збирається їх долати? Про це – в ефірі Business Breakfast від Forbes Ukraine. 

Фінансові результати та план

У першій половині 2024 року виторг «Укрзалізниці» зріс на 19% – до 3 млрд грн, продовжуючи позитивну динаміку, яка почалася у 2023-му. 

Проте у липні та серпні компанія зіткнулася зі збитками 600–700 млн грн через зростання витрат на електроенергію та паливо, а також через збільшення перевезень малоприбуткових вантажів – позакласних, зокрема будівельних матеріалів. 

Усі товари для перевезення «Укрзалізницею» поділяють на чотири групи:

І клас – руда, вугілля, цемент;

ІІ клас – зернові, сира нафта;

ІІІ клас – чорні метали, металобрухт та нафтопродукти;

решта, в тому числі будівельні матеріали, – позакласні.

Востаннє УЗ індексувала тарифи на вантажні перевезення у липні 2022-го – одразу на 70%.

Читати більше Згорнути

Коли зерно з нового врожаю піде на експорт, обсяги перевезень вирівняються і ми вийдемо на невеликий збиток за підсумками року. У будь-якому разі ми збільшуємо обсяги перевезень.

Про підвищення вантажних тарифів 

Дуже важливо збалансувати перевезення. Стара система коефіцієнтів на вантажні перевезення створює диспропорції в ринкових умовах. Ми подали пропозиції щодо гармонізації тарифів, вони вже пройшли тарифну комісію. Зараз проходять внутрішні процедури Кабінету Міністрів, і я дуже сподіваюся, що до кінця року це таки відбудеться.  

Нова система зробить коефіцієнти прозорішими, зблизить між собою тарифні класи незалежно від видів вантажів і дозволить компанії працювати більш стабільно. Для бізнесу це теж вигідно: для нього собівартість продукції зросте на рівні 1%, але тепер усі розумітимуть, як влаштовані ці тарифи, та матимуть змогу прогнозувати власні витрати й закладати їх у бюджет на 2025 рік. 

Завдяки гармонізації УЗ могла б отримати близько 3 млрд грн до кінця року, і це дало б нам можливість завершити рік без збитків. Але навряд чи це вже відбудеться в 2024 році. 

Про дефіцит кадрів

З 2021 року кількість працівників «Укрзалізниці» скоротилася з 226 000 до 184 000 на вересень 2024 року. Ще близько 5000 людей працюють на афілійованих підприємствах УЗ. 10 500 працівників УЗ перебувають у лавах ЗСУ, з них близько 2000 повернулися до роботи після початку повномасштабного вторгнення. 

Хоча витрати компанії на персонал сягають 50–60%, зарплатня в УЗ нижче ринку. Через це дефіцит кадрів за деякими професіями в УЗ сягає 20–30%. 

Тож наш виклик на найближчі три – п’ять років: утримати персонал у критичних галузях. Маємо кілька напрямів розвʼязання проблеми: збільшення зарплатні, запровадження нових технологій для автоматизації, об’єднання професій, де це можливо.

Втім, у найближчі рік-два автоматизація дозволить УЗ лише перерозподілити персонал, але не зменшити потребу в ньому. Можливо, за чотири роки завдяки автоматизації вдасться дійти до скорочення потреб у персоналі.

Як УЗ бореться з корупцією

В УЗ вдалося запровадити одну з найефективніших систем протидії корупції, яка включає внутрішні аудити, антикорпрограму та комплаєнс; для мене це був один з основних викликів. І вона вже впливає на загальну операційну ефективність компанії. Наприклад, завдяки переходу на закупівлі напряму у виробників ми зекономили мільярди гривень.

Зміни помічають наші міжнародні партнери, але не медіа. Прозаїчно, що УЗ більше цікавить ЗМІ, тільки коли в компанії негаразди. Саме тому компанія майже зникла зі сторінок видань – є хіба що очевидно проплачені матеріали про зміну тарифів. 

Чому стало складніше купувати квитки на потяги

По-перше, є стрибок попиту, який відбувся ще наприкінці 2022 року. Авіасполучення немає, але люди зрозуміли, що потрібно відпочивати, та почали мандрувати Україною і за кордон. Влітку 2023 року ми це дуже відчули – попит стрибнув на 23%. За підсумками року ми перевезли 25 млн пасажирів – більше, ніж у довоєнному 2021-му. Цього літа ми вже перевезли ще на 7% більше пасажирів і до кінця року перевеземо 27,5 млн пасажирів. 

По-друге, ми зараз перевозимо багато дітей, військових. Ну і по-третє, залізниця стала значно зручнішою. 

Але проблема з квитками також викликана скороченням парку «Укрзалізниці». Щороку він скорочується на 5–7%. Тільки 10% вагонів УЗ нові. Ми активно ремонтуємо – по 60–70 вагонів на рік, але цього недостатньо. У 2025 році ми й надалі намагатимемося підтримати кількість ремонтів, але нам буде дуже складно їх збільшити. Тому потрібні радикальні проєкти, які допоможуть нам значно збільшити пропозицію перевезень. Наприклад, «Укрзалізниця» планує розширити парк швидкісних потягів закупівлею ще 20 поїздів. 

Чому 20 нових швидкісних потягів закуплять не в Україні

21 серпня Верховна Рада ратифікувала рамкову угоду між урядами України та Республіки Корея стосовно кредитів від Фонду економічного розвитку та співробітництва. Рішення відкриває шлях для фінансування низки проєктів, зокрема розширення рухомого складу «Укрзалізниці» за рахунок закупівлі 20 електропоїздів у корейських виробників. 

До цього УЗ проводила перемовини із багатьма виробниками, не лише корейськими. Частину потягів в українського виробника – Крюківського вагонобудівного заводу – УЗ закупила в 2022 році. 

Але нам потрібна велика програма з великими обсягами. І не всі її потягнуть. Друге – нам потрібне фінансування.

Угода з Кореєю передбачає довгострокове кредитування під дуже низький відсоток з боку корейського уряду. І ці кошти – майже $450 млн – УЗ зможе повернути за п’ять років.

У цьому проєкті є зрозуміла та прогнозована програма на п’ять років щодо закупівлі необхідних для нас 20 потягів, аби покрити попит. Перший потяг може стати на рейки УЗ уже наприкінці 2026 року, усі – зможуть забезпечити перевезення близько 6 млн пасажирів на рік.

Який буде рівень локалізації в корейських потягів

На етапі закупівель рівень локалізації потягів може бути незначним. Але варто розуміти, що кожен такий потяг експлуатується близько 40 років. І найбільше грошей піде не на закупівлю, а на експлуатацію та ремонт. 

Співвідношення може бути 1:3, тобто вкладене €1 в закупівлю здатне приносити €3 у ВВП України, якщо український бізнес зможе налагодити процес обслуговування потягів. 

Євген Лященко /Getty Images

Євген Лященко Фото Getty Images

Чи зростуть ціни на квитки

Нам потрібно буде окупити цей проєкт, тож ми проситимемо зробити комерційне ціноутворення на квитки в «Інтерсіті». Це може бути разове підвищення в межах 15% і потім щорічна корекція в межах рівня інфляції.   

Одразу скажу, що на 2025 рік УЗ не закладає подорожчання квитків усередині країни. Може бути зростання на перевезення за кордон, бо це частина наших міжнародних угод. 

Як на роботу УЗ впливають обстріли та чи готова компанія до блекаутів

Ворог постійно обстрілює інфраструктуру «Укрзалізниці». Особливо у Дніпропетровській, Сумській та Донецькій областях – там може бути по кілька прильотів на тиждень. Але компанії вдається оперативно відновлювати мережу. 

Також від обстрілів страждає енергетична інфраструктура УЗ. Росія системно б’є по тягових підстанціях компанії. УЗ будує довкола них захисні споруди. 

Після останніх обстрілів бачимо, що загроза відключення досить значна. Але в компанії великий запас міцності: вся критична інфраструктура давно заживлена генераторами. Також УЗ активно резервує критичні матеріали для оперативного відновлення. У рамках підготовки до зими «Укрзалізниця» збільшує кількість резервних тепловозів.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *