Кур’єри почали страйки через нові умови від Bolt Food. Forbes дізнався, що вони стали реакцією компанії на шахрайську схему із фейк-GPS та нерівномірний розподіл кур’єрів по місту
«За понад три роки в компанії жодного разу не підвищилися ні базова оплата за замовлення, ні кілометраж. Все стабільно, а то й гірше», – говорить курʼєр та співорганізатор страйку проти Bolt Food, який попросив не називати своє імʼя. Перші протести кур’єрів Bolt Food почалися у Дніпрі на початку жовтня. Ініціативу підхопили київські – 20 жовтня вони прийшли під офіс Bolt Food у Києві на вулиці Бастіонній, щоб озвучити свої вимоги керівництву компанії.
«То був офіс нашого партнера, який лише реєструє курʼєрів і видає сумки. Він не приймає рішень щодо оплати курʼєрам», – говорить регіональний менеджер Bolt Food Іван Гринчук. Усі звернення курʼєрів опрацювала служба підтримки сервісу, додає він.
Та схоже, страйкарям цього недостатньо – у вигляді протесту вони планують вимкнути додатки 27 жовтня. Це може тривати до грудня, прогнозує один із організаторів протестів. «У грудні зарплати кур’єрів значно підвищуються через погані погодні умови та відповідний дефіцит кур’єрів на лінії», – говорить він. Що спричинило страйки і чому в цьому частково винні самі кур’єри?
Чого хочуть кур’єри Bolt Food
Поштовхом до страйків у Дніпрі стало скасування оплати за шлях кур’єра до ресторану. Таку оплату Bolt Food увів наприкінці 2022-го у тестовому режимі лише у Дніпрі. Експеримент згорнули, бо кур’єри почали використовувати фейк-GPS. «У спеціальних додатках вони змінювали свою геолокацію якомога далі від закладу, хоча насправді перебували біля нього, – каже Гринчук. – І за цю додаткову відстань вони отримували кошти».
Система фіксувала випадки, коли відстань від кур’єра до ресторану сягала до 7 км за кожне замовлення, додає він. Хоча середня дистанція у Дніпрі до нововведення була менше ніж 2 км. Після скасування оплати вона зменшилася більш ніж на 25%, за підрахунками Bolt Food.
Після скасування плати за дистанцію компанія підняла базову оплату і ставку за кілометр. У Дніпрі заробіток за доставку їжі в обідній час при відстані 3 км становить 81 грн, що на 6% більше, ніж у вересні, й на 12% – ніж у серпні, наводить дані Bolt Food.
Самі страйкарі також невдоволені використанням фейк-GPS. «Якщо кілька курʼєрів із фейк-GPS сядуть біля одного закладу, інші курʼєри, які будуть їздити повз, замовлення не спіймають», – каже один із організаторів. Сервісом користується невелика кількість кур’єрів, переважно школярі або студенти, додає він. Тому страйкарі з Дніпра вимагають повернути оплату дороги до закладу, збільшити оплату доставки, а також пояснити блокування облікових записів «без причини».
Тригером для київських кур’єрів став поділ міста на зони з різними коефіцієнтами з 25 вересня. У зоні зі зниженими ставками опинилася значна частина лівого берега столиці, свідчить карта в додатку Bolt Food. Насправді коефіцієнти знизили лише у трьох зонах, каже Гринчук.
«Є зони, де кількість активних кур’єрів занадто велика. І є райони, де кількість кур’єрів навпаки недостатня. Для того щоб збалансувати попит і пропозицію, ми ввели систему зонування міста, – говорить він. – Курʼєри можуть вільно обирати, де і в які години їм краще працювати». Після введення зон середній дохід замовлень зріс на 10%, зокрема й через зміну погодних умов, додає Гринчук.
Скільки заробляє курʼєр доставки їжі? Заробіток курʼєра Bolt Food може коливатися від 15 000 грн до 30 000 грн, якщо працювати по 12 годин без вихідних, говорить співорганізатор страйків. «Стільки можна заробити у зонах із високим коефіцієнтом. У «рожевій зоні» і 1000 грн за день закрити майже нереально», – додає він. Bolt Food не надала офіційні цифри на момент публікації.
У конкурента – Glovo – cередній місячний дохід київського кур’єра в грудні 2022-го – 25 000–30 000 грн, якщо робити доставки впродовж восьми годин на день, говорила Forbes менеджерка Glovo в Україні Марина Павлюк.
Кур’єри Bolt Food вимагають підвищити коефіцієнти в «рожевій зоні» за доставку їжі. А також – збільшити базову ставку за замовлення та ставку за 1 км з 1 січня, встановити оплату за очікування в ресторані більш ніж 15 хвилин та мінімальну плату за замовлення у розмірі $1,5 (55 грн).
Масштаб страйків сторони оцінюють по-різному. «У Києві був один страйк, на який прийшли близько 15–20 курʼєрів, а в Дніпрі – близько 30–40 курʼєрів», – каже Гринчук. «На роботу в п’ятницю не виходить приблизно 30% кур’єрів», – апелює власник чату кур’єрів Bolt Food на лівому березі Києва.
Компанія не розголошує точну кількість курʼєрів – за 2023 рік хоча б одне замовлення виконали десятки тисяч людей, говорить Гринчук. У Glovo, частку якого на ринку Павлюк оцінювала у понад 50% у грудні 2022 року – 53 000 курʼєрів станом на жовтень.
Історія питання
Як відбувався попередній страйк
Попередній помітний страйк кур’єрів Bolt Food спалахнув у 2021 році. Тоді кур’єри звинувачували компанію у зменшенні виплати за замовлення на 50%. Курʼєри вимикали додаток після 14:00 в п’ятницю – найбільш завантажений день тижня у доставці.
Змін для кур’єрів тоді не відбулося. Прибуток кур’єра формується внаслідок поєднання базового доходу і бонусів і забезпечується завдяки наявності достатньої кількості замовлень, говорив тодішній регіональний менеджер сервісу Іван Шрамко у коментарі Retailers.ua. «Ми залишаємо за собою право комбінувати ці інструменти», – пояснював він.
У 2021-му страйки кур’єрів проходили також у Європі. Серед незадоволених умовами праці були райдери сервісу доставки Deliveroo у Великій Британії, Wolt у Литві, Glovo в Барселоні.
Читати більше Згорнути
На двох стільцях (рюкзаках)
Самі кур’єри Glovo страйкувати поки не планують. Glovo намагається тримати певну кількість курʼєрів на лінії, а Bolt Food таких обмежень не встановлює. «Чим більше пропозицій з боку курʼєрів, тим менше може платити платформа», – зазначає один із організаторів страйку кур’єрів.
Під час саботування роботи у Bolt Food частина кур’єрів виконує замовлення у Glovo, зазначає один із адмінів Telegram-чату «Протести Glovo». «Glovo – це платформа для роботи на постійній основі. Bolt Food більше підходить для підробітку», – зазначає він.
За 10 годин роботи мотокур’єр, який працює в обох службах доставки, може заробляти до 2000 грн «брудними» (без урахування розходів на бензин та ремонт транспорту), додає співрозмовник Forbes.
Forbes звернувся до Glovo з проханням прокоментувати ситуацію, однак компанія відмовилася давати коментарі для цього матеріалу.
Як це впливає на бізнес Bolt Food
Під час страйків у платформи не просідала якість операцій та великого впливу на операційну діяльність немає, переконує Гринчук. Обсяг замовлень Bolt Food виріс на 50% порівняно із січнем 2022 року. Одна з причин – зростання кількості партнерів до понад 3000 ресторанів. «Підключаємо близько 200 нових закладів щомісяця», – каже Гринчук.
Найбільше замовлень генерує американський фастфуд McDonald’s. «Він точно тримає пальму першості з великим відривом від ресторану №2 і №3», – додає він. На McDonald’s в середньому припадає 20–30% замовлень на день, зазначає один зі співорганізаторів страйку кур’єрів на лівому березі.
Чи впливають страйки на найбільшого партнера? «Ми не отримували скарг від ресторанів про невивезення замовлень протягом вказаного періоду», – відповіли у пресслужбі ресторану. Доставка McDonald’s у Bolt Food займає в середньому 20 хвилин. «Платформа Bolt Food співпрацює з великою кількістю кур’єрів», – говорить Гринчук.