Трансформація бізнесу з малого в середній. Коли і як переходити? Та чому важлива цифрова трансформація?

Трансформація бізнесу з малого в середній. Коли і як переходити? Та чому важлива цифрова трансформація? - INFBusiness

До малого чи мікробізнесу в Україні належать 350 000 компаній, а от кількість середніх підприємств становить лише 5,14%. Це сумна цифра. Можливо, причина в тому, що більшість малих бізнесів готові, але не наважуються запустити процес трансформації в середній. Про це розповідає Юрій Копишинський, СЕО агенції диджитал-маркетингу з другого списку Forbes Next250 – Webpromo. Як власникам і менеджменту компанії зрозуміти, що настав час переходити в середню ланку, та як до цього підготуватися? 

(Архівний текст від 8 квітня 2024 року)

Юрій Копишинський Webpromo /з особистого архіву

Юрій Копишинський, СЕО агенції диджитал-маркетингу Webpromo Фото з особистого архіву

Команда Forbes відібрала 250 найбільш перспективних компаній. Хто потрапив у перелік NEXT 250? Дізнавайтесь у новому випуску Forbes Ukraine! Купуйте журнал вже зараз!

Економічна стабільність держави залежить від розвитку підприємництва. Останні шість років в Україні відбуваються фундаментальні зміни в стимулюванні розвитку бізнесу: збільшується кількість урядових програм та ініціатив з підтримки, можна отримати гранти або ж кредит під лояльні відсотки. 

За 2023 рік в Україні зареєструвалося понад 304 000 нових фізосіб-підприємців і 37 000 нових компаній, згідно з даними «Опендатабот». Загальна ж кількість ФОПів перевищила 2 млн. На 2021-й в Україні налічувалося 700 000 активних підприємців, згідно з даними Державної служби статистики. Водночас у Польщі показники в рази більші. У 2021 році підприємств малого та середнього бізнесу в нашого сусіда було майже 2 млн, згідно з даними Statista. 

Середній бізнес – що це за компанії 

В Україні компанії середнього бізнесу визначаються як такі, «що за своїми ознаками не можуть бути класифіковані як малі або великі підприємства». Це бізнеси, в яких працюють понад 250 людей, з річним оборотом близько €50 млн, за визначенням Єврокомісії. В Україні це ознака скоріше великого підприємства.

Через відсутність класифікації компаній в Україні розуміння середнього бізнесу умовне – кількість працівників у компанії понад 50 й умовний рівень обороту за рік – понад $10 млн.

Середні та малі бізнеси до повномасштабного вторгнення працевлаштовували 5 млн українців, 62,5% з них працювали саме на середніх підприємствах (див. таблицю нижче). Водночас до малого чи мікробізнесу належать 350 000 компаній, а от кількість середніх підприємств становить лише 5,14%. Це сумна цифра. Можливо, така статистика повʼязана з тим, що більшість малих бізнесів готові перейти до статусу середнього, але не наважуються запустити цей процес. 

МСБ

Середні та малі бізнеси до повномасштабного вторгнення працевлаштовували 5 млн українців. Дані: Forbes Ukraine, Держстат

Такою несміливою була й компанія Webpromo. Але ми вчасно зрозуміли: аби залишитись конкурентоспроможними та розвиватися, а не просто виживати, потрібно пройти складний шлях трансформацій. 

100+ людей в команді – час трансформувати систему

Якщо керівник чи власник компанії постійно заглиблений в робочі процеси, займається підбором кадрів, сам будує систему взаємодії й має при цьому команду зі 100+ людей – час трансформувати систему. Інакше вона може дати збій.

У статусі СЕО я працюю чотири роки. Три з них – кризові, під час пандемії та війни. У моєму розумінні ефективно побудованим бізнесом була компанія з сімейним підходом до управління. Де емоційне управління переважає над системою, цифри формуються в процесі, а не плануються завчасно. Де оцінка ефективності йде на рівні відчуттів, а не на рівні показників. 

Окрім того, що у вас є «родина» – команда, та розуміння, як в ній «головувати», такий підхід має певні переваги:

  • зрозуміла модель управління – принципи комунікації побудовані інтуїтивно. Керівник, як старший член родини, має більший авторитет, рішення приймаються в діалозі, а не згідно з довгостроковою стратегією;
  • кожен може робити більше запланованого, оскільки не має чітко окресленого очікуваного результату; 
  • мінімальна кількість бюрократії;
  • підтримка і повага в колективі важливіші, ніж більша заробітна плата у конкурентів.

«Родина» зростає нативно, підтримуючи фундаментальні принципи, які ви заклали, коли в компанії було до 10 працівників. Здається, поїзд впевнено стоїть на рейках, буде якісно рухатись й далі. Але це хибне враження (якщо так станеться – це скоріше виключення, ніж правило). 

Коли колектив складається з 20-30 людей, компанія рухається вперед швидко. Коли ж 100+, керівнику потрібен час, щоб пояснити команді елементарні процеси, вектор подальшого руху, стратегічні пріоритети. Як результат – CEO не встигає виконувати свої важливі задачі. 

Під рейки вашого поїзда починають потрапляти камінці: пропускаються зустрічі з клієнтами або звільнення з команди цінного працівника, вчасно не пропрацьовуються кризові моменти. Для СЕО це недопустимо. Відсоток потенційної аварії стрімко зростає. 

Коли у вас малий бізнес, то впоратись з такою кризою в «сімейному» форматі управління можливо. Якщо ж середній – система сиплеться, бізнес під загрозою. 

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *