
Тема віддаленої роботи продовжує «розбурхувати уми». Причому інтерес є з обох боків. Найбільші переваги набувають невеликі компанії. І постають завдання підбору адекватного персоналу для роботи у віддаленому форматі. А чи можна взагалі максимально скоротити свій штат?
Пари слів, звідки взагалі виникла ця тема. Сам я працюю віддалено за послугами копірайтингу. При цьому постійно спілкуюсь із представниками «офісного фронту» як із замовниками. Тому мені теж цікаво, як вони дивляться на «віддалеників», як підбирають їх, які висувають вимоги.
Подальше написано на основі обговорень з однією моєю знайомою, яка працює в офісі та постійно шукає віддалених співробітників. (При цьому вона ще й копірайтер.)
Як поділилися зі мною: «Наша компанія не стала винятком: у травні нам вкотре знадобився співробітник на неповний день під конкретне завдання, якого не було потреби виводити на постійну роботу в офіс. Розповім, які інструменти з відділом персоналу ми використовували у пошуку, з якими проблемами зіткнулися та як їх подолали. Але спочатку поясню, як ми взагалі дійшли такого формату роботи».
Що отримує компанія, працюючи із фрілансерами?
Ваші плюси за такої системи:
- Не треба витрачатися на організацію робочого місця. У результаті економія на оргтехніці та метрах офісу.
- Можна домовитися про гнучкий графік роботи. Частина співробітників може працювати (цілком добровільно) у вихідні або святкові дні, вночі (у їхньому регіоні це може бути день). Таким чином, бізнес-завдання вирішуються у режимі 24/7.
- Можна отримати в штат крутого профі за відносно невеликі гроші (а самому фахівцеві дати можливість поєднувати, поки ви не можете або не хочете повністю співпрацювати з ним).
- Оплачується лише фактичний час роботи та/або отриманий результат, а не «просиджування штанів в офісі» (ви відразу позбавляєтеся тих, хто хоче «просто отримувати стабільну зарплату», а також знижуєте втрати при вимушених простоях).
- Економія на податках (ситуація постійно змінюється, так би мовити, «порадьтеся з фахівцем»). Набагато вигідніше працювати з професіоналом, зареєстрованим як ІП, ніж «тримати людину» в офісі, сплачуючи всі податки за неї.
Для працівника переваг не менше (складність їх донести може виникнути під час перекладу штату на новий формат, а фрілансери і так усі розуміють):
- не треба мотатися до офісу (економія часу, витрат на транспорт);
- можна працювати із будь-якої точки Землі (звучить пафосно, але це так);
- можна домовитися про зручний графік (не всі хочуть працювати з 9 до 18 год, з обідом у певний час або з його відсутністю);
- можна співпрацювати одночасно з кількома роботодавцями (що ми з успіхом і робимо);
- немає стелі заробітку (але все залежить тільки від тебе);
- психологічний комфорт (привіт інтровертам).
Не все, звичайно, гладко у взаєминах «віддальника» та роботодавця. Є фрілансери з проблемами з самоорганізацією, дедлайни, що зривають, або просто зникають на невизначений термін, тому що «інтернет відключили».
Але, будьмо відверті, серед офісних службовців такі персонажі теж регулярно зустрічаються.
Як знайти віддалених спеціалістів?
Ви можете знайти нас різними шляхами:
1. Офіційні сайти щодо підбору персоналу.
«Ми використовували Headhunter.ru та Зарплата.ру, але принцип таких майданчиків скрізь однаковий. Плюси це каналу: велика відвідуваність, пристойний обсяг резюме, багато відгуків, є з чого вибрати. Мінуси: важко заздалегідь оцінити компетентність фахівця, багато відгуків від претендентів, що не відповідають вимогам. Реальний професіоналізм можна оцінити лише безпосередньо у робочому процесі».
2. Онлайн-біржі.
«Їх багато, є загального спрямування (наприклад, Work-zilla.com, Fl.ru), є вузькоспеціалізовані (тільки для копірайтерів, дизайнерів, перекладачів, програмістів, репетиторів). Тут на питання про компетентність частково відповідають рейтинги та відгуки. Для пошуку співробітника під конкретне завдання — ідеальний варіант. Якщо ви з виконавцем взаємно сподобаєтеся, завжди можна домовитися про подальшу роботу».
3. Тематичні паблики у соцмережах.
«Тут зазвичай менша кількість виконавців, але вони професійніші, мають освіту та досвід у своїй сфері (вартість їхньої роботи буде вищою, ніж у випадкового персонажа з біржі). У тематичних пабликах можна поспілкуватись з майбутнім кандидатом неформально, зайти на його особисту сторінку. Зараз часто фахівці, які працюють через інтернет, роблять зі сторінки в соцмережі своєрідну візитку — і це також певний показник рівня та налаштованості на серйозну роботу. (Від себе додам, що вони можуть мати й власні сайти.)».
4. Сарафанне радіо.
«Як би ми не були залежні від інтернету, але старий добрий спосіб шукати співробітника „за рекомендацією“ на перевірку виявляється живішим за всіх живих. А ще так найефективніше можна оцінити професіоналізм майбутнього співробітника заздалегідь. Тому моя порада — обростайте корисними знайомствами, зберігайте контакти грамотних фахівців, щедро ділитесь ними, і тоді в потрібний момент поділяться потрібна людина і з вами».
«Ми у своїй компанії використовуємо всі канали пошуку „віддалеників“, за статистикою, найчастіше знаходимо відповідних людей на біржах, у пабликах та за рекомендацією».
Тобто, виходить, що п. 1 тут не так добре працює.
Від роботи з фрілансерами до аутсорсингу один крок?
Звернення до фрілансерів або навіть винесення власного штату за рамки офісу (ще одна популярна тенденція) — лише півзаходи. Адже процеси все одно доводиться курирувати, маючи справу з кількома підлеглими. При цьому фрілансерів треба ще набирати «про запас», раптом хтось пропаде чи занедужає.
Але давно не секрет, що дуже багато процесів компанії можна взагалі передати набік. Від бухгалтерії до продажу. Тому можна пошукати цілі команди фрілансерів, які можуть взяти на себе те чи інше постійне завдання. Власне, йдеться про тих же «віддалеників», але з великим досвідом та зв'язками. Просто поцікавтеся при черговій співбесіді з такою людиною, чи працює вона виключно одна, чи може підключити до роботи ще когось.
Багато замовників, особливо представників великих компаній, продовжують ставитись до нас, фрілансерів, саме як до власних працівників. Часто — більш низько оплачуваним або принаймні нижчим за статусом. У цьому також є певна проблема.
На перший погляд вона стосується самих фрілансерів. Але не лише. Адже взаємоповага є основою для налагодженого бізнес-процесу. Людський фактор ще ніхто не скасовував. І якщо до вас ставляться як до незалежного професіонала, то ви намагаєтеся відповідати такому уявленню.
У разі варіанта «аутсорсинг» цієї проблеми немає у принципі. Схема “начальник-підлеглий” замінюється схемою “компанія-компанія” . Остання може формально складатися з однієї людини, головне щоб усе справно працювало.