У серпні 2023-го «Vodafone Україна» закрила угоду з придбання провайдера «Фрінет». Це дало змогу компанії увірватися в п’ятірку найбільших гравців фіксованого інтернету. Наступна мета – набрати мільйон абонентів та увійти у «велику трійку». Про те, як це допоможе мобільному оператору, що втратив відчутну частку користувачів, і коли телеком повернеться до зростання, – в інтерв’ю Ольги Устинової для Forbes.
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
«Із «великої трійки» ми втратили найбільше, 3,5 млн абонентів – це дуже багато», – каже CEO «Vodafone Україна» Ольга Устинова. Історично компанія мала велику частку ринку в східних регіонах, що чи не найсильніше постраждали від російської агресії.
«Vodafone Україна», яка належить азербайджанському інвестиційному холдингу NEQSOL, залишається другим гравцем в країні. 10% мережі або зруйновано, або під окупацією. У гривні чистий прибуток за перші шість місяців цього року зріс у 3,4 раза, до 2,3 млрд грн, але компанія стримано коментує фінансові показники – виторг у доларовому еквіваленті значно менший за довоєнні показники.
Під час війни Vodafone купує вже другого інтернет-провайдера, витративши на поглинання понад $35 млн за три роки, і не збирається на цьому зупинятися. Який сенс у цих інвестиціях та який план у «червоного» оператора?
Інтерв’ю було скорочено і відредаговано для зрозумілості.
Про підготовку до блекаутів та попит на «стійкий» інтернет
Як «Vodafone Україна» готується до осені–зими, які за прогнозами можуть бути не легшими за торішні? Скільки компанія інвестувала в підготовку до блекаутів?
Ми готувалися до блекаутів із минулої зими і майже все літо. Встановили нові літій-іонні батареї на близько 9000 базових станцій. Вони потужніші, більш пристосовані до екстремальних умов, швидкого перезаряджання після розрядки. Це резервна потужність на 685 800 ампер-годин.
Обладнали резервним живленням 1124 технічні обʼєкти, там встановлено генератори з автоматичною або ручною дозаправкою. Ще є 430 майданчиків компаній-партнерів. Вони надають генератори для наших базових станцій, а ми будемо їх заправляти.
Наразі маємо 522 мобільні генератори, є бригади, які в разі чого зможуть під’їхати й заживити обладнання. Зараз тестуємо потужний турбінний генератор нового покоління для базових станцій, який нам безкоштовно передав глобальний Vodafone. Подивимося, як він працює в «бойових» умовах. Також запаслися пальним для генераторів.
У підтримку мережі на випадок блекаутів ми інвестували 150 млн грн. Маємо і пальне, і генератори, і команди. Але сподіваємося, що таких масштабних відключень електрики, як минулоріч, не буде.
Також ми розвивали мережу фіксованого зв’язку, цьогоріч дуже багато інвестували у технологію GPON, яка більш стійка до блекаутів й стабільно працює під час відключень електрики. На сьогодні на цю технологію переключено 70% мережі Vega.
Минулого року ми спостерігали перетік абонентів до провайдерів, що мають PON. Що від цього отримала Vega?
Коли ми купили компанію, вона була не дуже великою. Тож ми проінвестували в її розвиток. І саме під час блекаутів кількість заявок на підключення гігабітного інтернету зростала у 5–10 разів. На підключення тоді їздили не лише інженери, а й усі працівники Vega.
З літа попит більш-менш стабілізувався, але у вересні кількість заявок знову почала зростати. Люди теж готуються до блекаутів.
Це абсолютно нові абоненти, наприклад з новобудов, чи знову міграція від конкурентів?
Нові абоненти є, але їхня частка невелика. Більшість – це ті, хто шукає альтернативу провайдерам, що працюють на старіших технологіях або не ставлять генератори в кожному під’їзді.
Зараз багато хто робить бекапи – підключають одразу кількох провайдерів, щоб мати резерв. Аварії на мережі можуть бути у всіх. Техніка, на жаль, інколи виходить із ладу, тому більшість намагаються мати двох провайдерів.
Як виглядає цей сплеск нових підключень у цифрах?
Не можу назвати абсолютні цифри, але на перше півріччя 2023-го ми на 25% перевиконали свої найамбітніші цілі.
Зростання попиту зараз ще не дуже велике, приблизно у 1,5 раза більше, ніж зазвичай. Утім кількість заявок приростає щодня. Ми очікуємо, що з жовтня, коли почне холодати, знову буде великий попит.