Воєнний 2022-й міг стати для Mate academy, яка навчає та знаходить роботу новим айтівцям, провальним. Проте на другий рік повномасштабного вторгнення стартап не лише залишається на плаву, а й нарощує кількість студентів. Як це вдалося фаундерам.
«Ми навчилися працевлаштовувати українців навіть за кордоном», – каже співзасновниця української IT-школи Mate academy Анна Апостол. Для восьмирічного стартапу це не стільки конкурентна перевага, скільки необхідність. Гроші за навчання школа Апостол, її чоловіка Романа та Максима Лисака отримує тільки, коли випускник влаштується на роботу. Наступних три роки новоспечений айтівець відраховуватиме Mate academy 12% від зарплати.
Ця бізнес-модель добре працювала на гарячому ринку. У листопаді 2021-го Mate academy залучила $1,9 млн від естонських техномільярдерів Таавета Хінрікуса із Wise, Мартіна Вілліга з Bolt та низки інших ангелів. Тоді українську школу оцінили у $15 млн.
Однак розклади різко змінилися – на вересень 2023-го на майже 7000 IT-вакансій в Україні претендує понад 91 000 кандидатів, свідчать дані Djinni. Найми спеціалістів без досвіду – близько історичного мінімуму. Водночас оцінка Mate academy не просіла, стверджують засновники. Стартап отримує близько $500 000 виторгу на місяць – втричі більше, ніж у 2022-му. Як Апостолам та Лисаку вдалося «хакнути» кризовий ринок IT-праці?
Як й куди Mate academy прилаштовує студентів
«Щоб стати єдинорогом потрібно працевлаштувати 5000 студентів на розвинених ринках або 20 000 на тих, що розвиваються», – казав Роман Апостол Forbes на початку лютого 2022-го. До цієї віхи ще далеко – наразі у школи 1 400 активних учнів. Роботу знайшли 2800 випускників – 90% з тих, хто проходив навчання.
З попитом проблем немає.«На початку повномасштабного вторгнення кількість охочих вчитися виросла 25–30%», – каже Анна Апостол. Найпопулярніші спеціальності – Frontend, Python, QA, а Java, навпаки, на спаді. У конкурентів з GoIT Антона Чорного та Prog Academy ситуація аналогічна. Усі вони брали участь в IT Generation – безкоштовній державній програмі для світчерів.
Для Mate academy, що взяла до 90 учасників програми, це був більше іміджевий проєкт, каже Лисак. Та попри те, що на липень 2023-го роботу знайшли трохи менше 8% випускників IT Generation з усіх шкіл-учасниць програми, запал світчерів, що хочуть увійти в IT, це не зменшує. У 2022-му Mate academy отримувала близько 8000 заявок на місяць, у 2023-му – вже понад 10 000. «Проте це не означає, що ми могли взяти всіх цих людей на навчання», – каже Анна Апостол.