
Автівки взимку Фото: Інформатор
Українців попереджають про нестачу пального. Фахівці серед факторів називають обмеження щодо заводів із переробки російської нафти, що відчутно зменшать перелік постачальників ресурсу в Україну. «Мінфін» розглянув, чи дійсно Україні загрожує брак пального і якою буде ситуація з розцінками на АЗС.
Засновник групи компаній «Прайм» Дмитро Леушкін визначає імовірність паливної кризи цієї зими у 30−40%. За його словами, вірогідні ускладнення з ресурсом на АЗС, а також «ціни різко зростуть». Леушкін рекомендує українцям, про всяк випадок, «придбати на запас декілька ємностей і розмістити в гаражі», тобто накопичувати пальне, особливо, зважаючи на потреби в генераторах, оскільки експерти вже повідомили, що взимку в країні можливі значні проблеми з електрикою.
А от керівник спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев впевнений, що робити негативні прогнози зарано, принаймні зараз. Але не виключає, що в умовах ажіотажу, що формується, власники заправок намагатимуться підняти розцінки на бензин та дизель.
Чому обмеження відносно нафтових компаній РФ можуть вплинути на паливний ринок України
У кінці жовтня Сполучені Штати Америки ввели обмеження проти двох найбільших нафтових компаній РФ — «Роснефть» і «Лукойл» (остання має зокрема переробні потужності в Європі), а також їхніх філій. Індійські НПЗ вже повідомили, що після впровадження обмежень продовжувати відвантаження ресурсу великим переробникам майже неможливо. Європа прискорено запасається індійським пальним. Згідно з інформацією Bloomberg, тільки з 1 до 20 жовтня відвантаження до ЄС склало близько 362 барелів на день — 20% від загального імпорту дизельного та авіаційного пального.
Україна купує автомобільне пальне в Європі, зокрема, до нас надходять і значні обсяги індійського ресурсу. Тому експерти припускають, що після того, як індійському пальному остаточно «зупинять постачання» (повна зупинка планується на початок 2026 року), Україна може зіткнутися з нестачею дизеля. Але скоротять відвантаження ресурсу не тільки з Індії, а й з інших країн, які переробляють російську нафту, наприклад, з Туреччини.
За словами Леушкіна, ситуація вже поступово ускладнюється. Українські імпортери зараз не можуть купувати дизель у румунській Констанці, а також у Болгарії та Румунії. Ця заборона була окремо запроваджена українською владою.
Залишається польський нафтовий концерн Orlen, який, за словами Леушкіна, «відмовив нам у додатковому ресурсі», а також невеликі відвантаження з Греції та інших напрямків, яких не так багато. Крім того, взимку існують ризики штормів, тому можуть бути ускладнені морські доставки через Ізмаїл.
Проблеми з доставками ускладнюються іншими складнощами, з якими стикаються українські імпортери, зокрема, з логістикою, нестачею водіїв та інше. Тому цієї зими українці можуть відчути проблеми з пальним на вітчизняних АЗС, вважає Леушкін.
«Так, як зараз, заїхати на будь-яку АЗС і заправитися, скоріше за все, не вийде», — прогнозує Леушкін, радячи українцям завчасно зробити хоча б невеликі «стратегічні» резерви пального — розмістити «декілька ємностей» у гаражі.
Обмежена наявність бензину та дизеля може співпасти зі збільшенням попиту. На фоні відключень електроенергії підприємства та звичайні громадяни знову почали активно використовувати генератори. Вони працюють на дизельному пальному або бензині, тому, за розрахунками Геннадія Рябцева, можливе підвищення споживання ресурсу щонайменше на 5−7%.
Слід зазначити, що заправники вже давно нарікають на зниження обсягів продажу на АЗС через різке збільшення у структурі автопарку електромобілів. Чи компенсують генератори ці обсяги, і яким буде кінцевий баланс ринку, поки невідомо. Але мова йде не стільки про постійний дефіцит бензину та дизеля, скільки про перебої у їхніх поставках. Тобто не виключено, що будуть окремі часи, коли старі запаси АЗС вже продадуть, а нові їм ще не привезуть.
Може відчуватися і нестача автогазу. Згідно з інформацією спеціалізованого майданчика enkorr, у Європі вже спостерігається дефіцит пропану, а також збільшуються розцінки на тлі обмежень на укладання разових угод щодо імпорту російського бутану. Декілька польських компаній повідомили про брак пропану, який посилює сезон сушіння зерна. За останній тиждень жовтня партії пропан-бутанової суміші зросли в ціні в Європі на $4 за тонну — до $623−648. Це негайно вплинуло на вартість ресурсу на українському кордоні — плюс $4−11 за тонну (до $658−702).
Рябцев зауважує, що говорити про дефіцит на паливному ринку поки що рано, але принаймні імпортерам потрібно буде змінювати джерела постачання.
«Не буде турецького пального, потрібно буде шукати інше, наприклад, саудівське. Особливих проблем з цим не повинно виникнути, оскільки український паливний ринок вважається преміальним, і багато переробників прагнуть постачати в нашу країну свій ресурс», — пояснює він.
Проте, на думку Рябцева, в умовах чуток про імовірний дефіцит продавці можуть спробувати змінити цінники.
Розцінки на нафту — вниз, на бензин — вгору
За даними консалтингової компанії «А-95», станом на початок листопада середні розцінки на пальне в Україні майже не збільшилися, а на деякі види навіть зменшилися. Наприклад, оптова вартість бензину «А-95» знизилася до 49,65 гривень за літр, а роздрібна — до 58,66 гривень. Дизель на опті подешевшав до 50,32 гривень, а в роздрібній торгівлі трохи подорожчав (до 56,52 гривень за літр). Автомобільний газ на опті збільшився в ціні до 29,75 гривні, а в роздробі подешевшав до 34,46 гривні за літр.