
Адвокат про аферу за допомогою телефону
Загалом, обман в онлайн-просторі став досить поширеним випадком останніми роками. Звичайними схемами є застосування чужих особистих відомостей без відома їх власника. Також поширені випадки використання подібних даних безпосередньо в області онлайн-кредитування, де ідентифікація відбувається через номер мобільного телефону або за допомогою електронних документів особи. Варто звернути увагу на те, що ця проблема тісно пов’язана з питаннями, які стосуються охорони особистих даних, як в цілому в інтернет-мережі, так і на окремих вебсайтах. Про це Інформатору розповів керівний партнер адвокатського об’єднання EvrikaLaw, голова комітету Національної асоціації адвокатів з питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков.
Адвокат акцентує увагу на тому, що за загальною нормою, сервіси з кредитування (в інтернеті) можливо отримати після здійснення ідентифікації особи та відповідного підтвердження даних. Якщо розглядати обставини, коли кредит було оформлено на номер, який більше не використовується, а інших дій для підтвердження особи не було виконано, можна дійти висновку, що з боку фінансової установи було здійснено недостатню перевірку інформації, що також є серйозною проблемою у сфері онлайн-кредитування. Адже згідно з ч. 1 ст. 24 Закону України «Про захист персональних даних», власники, розпорядники персональних даних та треті особи повинні забезпечити охорону цих даних від випадкових втрат або руйнування, від неправомірної обробки, у тому числі незаконного нищення чи доступу до особистих даних.
Які заходи може вжити постраждалий у такому випадку:
- Подати заяву до поліції щодо факту скоєння афери;
- Звернутися до кіберполіції щодо факту скоєння онлайн-афери;
- Звернутися до фінансової компанії (кредитора) з вимогою надання документів, на підставі яких було укладено відповідний договір;
- Звернутися до мобільного оператора з проханням надати засвідчення щодо невикористання особою відповідного номеру телефону;
- Звернутися з наявними доказами до адвоката.
Як уникнути подібного онлайн-обману:
- Під час зміни номера телефону повідомляйте про подібні наміри свого мобільного оператора (звернення, заява або запит)
- Можливо також звернутися до оператора з метою блокування SIM-картки.
- Перевіряйте кредитну історію, наприклад за допомогою Бюро кредитних історій, щоб упевнитись у відсутності незнайомих вам позик.
- Задля власного додаткового захисту встановлюйте надійні паролі на банківські додатки та SIM-картку (якщо є відповідна технічна можливість).
- Не передавайте копії своїх документів невідомим особам і не зберігайте їх у вільному доступі в месенджерах.
Чоловік перестав користуватися номером Київстар, у результаті шахраї взяли на нього 13 тисяч гривень кредиту
Раніше ми інформували, що чоловік не використовує мобільний номер Київстар, картка зламана навпіл і знаходиться у нього. У той же час, він дізнався від оператора, що картка активована, і хтось цим номером користується. Згодом стало відомо про укладений електронний кредитний договір на цей номер у розмірі 13 тисяч гривень.
26.10.2023 року між ТОВ “Споживчий центр” та чоловіком було підписано кредитний договір. Йому надали позику на суму 13 тисяч гривень, що підтверджується квитанцією про видачу коштів від 26.10.2023 року, терміном на 42 дні. У зв’язку з неналежним виконанням ним взятих на себе зобов’язань за кредитним договором, станом на день подання позову (14.03.2024 року) у нього виникла заборгованість на суму 23 920 гривень. Він подав до суду відгук на позовну заяву, згідно з яким заявлені позовні вимоги не визнає. Раніше, до вересня 2023 року, укладав кредитні договори у ТОВ “Споживчий кредит”, але ними повністю вони закриті, заборгованостей не було. 26.10.2023 року не підписував жодного кредитного договору. Будь-які документи щодо отримання кредитних коштів від ТОВ “Споживчий центр” ним не підписувалися, зокрема за допомогою ідентифікації через Систему BankID. Зокрема, у заявці на отримання кредитних коштів від 26.10.2023 року зазначаються реквізити рахунку, на який перераховано кошти. Відкритих рахунків у ПАТ КБ “ПриватБанк” у нього взагалі ніколи не було. У нього є відкритий особистий розрахунковий рахунок лише в Ощадбанку. Мобільним номером Київстар з вересня 2023 року не користується, картка розірвана навпіл, і знаходиться у нього. У той же час дізнався від представників “Київстар”, що картка активована, і хтось цим номером користується. Для того, щоб захиститися від шахрайських дій осіб, які використали його номер, 21 березня 2024 року подав заяву про проведення перевірки до поліції. На даний момент здійснюється перевірка. Просить суд ухвалити рішення, яким відмовити ТОВ “Споживчий центр” у позові, пред’явленому до нього у цивільній справі за №299/1825/24 про стягнення заборгованості за кредитним договором.
ТОВ “Споживчий центр” відмовили у задоволенні позову. З наданої суду інформації неможливо з’ясувати, що спірний кредитний договір, укладений в електронній формі за допомогою телефонного номера, було укладено саме з чоловіком, а не з іншою особою, яка могла використовувати вказаний телефонний номер.
“Позивач стверджує, що 26.10.2023 року між ним, ТОВ “Споживчий центр” та відповідачем укладено кредитний договір шляхом підписання заявки, що є невід’ємною частиною договору. Факт укладення кредитного договору відповідач заперечує, як і заперечує користування номером мобільного оператора ПрАТ “Київстар”, за допомогою якого, як вказує позивач, було укладено спірний кредитний договір. На виконання ухвали суду про витребування доказів від 28.08.2024 року до суду надійшла інформація від ПрАТ “Київстар”, згідно з якою телефонний номер значиться як «Активний», і електронні комунікаційні послуги за цим номером з 01.10.2023 року по 28.08.2024 року надаються знеособлено (анонімно), без укладання письмового договору та за жодною особою номер не зареєстровано. Таким чином, з наданої суду інформації неможливо встановити, що спірний кредитний договір, укладений в електронній формі за допомогою телефонного номера, був укладений саме з відповідачем, а не з іншою особою, яка могла використовувати вказаний телефонний номер. На підтвердження факту надання кредитних коштів за договором ТОВ «Споживчий центр» надав копію квитанції Liqpay від 26.10.2023 року, зі змісту якої випливає, що 26.10.2023 року на карту/рахунок VISA АТ КБ «ПриватБанк» за номером були перераховані кошти у розмірі 13 тисяч гривень. Разом з цим на виконання ухвали суду про витребування доказів від 28.08.2024 року до суду надійшов лист АТ КБ «ПриватБанк» від 16.09.2024 року, з якого встановлено, що відповідач не має відкритих рахунків в АТ КБ «ПриватБанк». Таким чином, кредитні кошти за спірним кредитним договором відповідач не отримував, відповідно, він не має боргових зобов’язань перед позивачем”, – підкреслював суд.