Близькiсть до кордону iз країнами Європи та вiддаленiсть вiд зони бойових дiй дозволило львiвському регiону отримати пiдвищений iнтерес вiд потенцiйних iнвесторiв, особливо на фонi внутрiшньої мiграцiї бiзнесiв та виробництв, яка спостерiгалась iз початку повномасштабного вторгнення, пояснюють аналiтики CBRE Ukraine.
Цi фактори залишаються одними iз ключових, якi формують попит на складську нерухомiсть загалом у захiдному регiонi, й на цьому тлi львiвський ринок продовжить демонструвати зростання попиту та якiсної складської пропозицiї, повiдомляє Property Times.
Привабливими областями також є Вiнницька, Хмельницька, Тернопiльська, Закарпатська та iншi, але пропозицiя площ у даних регiонах залишається дуже обмеженою як кiлькiсно, так i якiсно. Варто зазначити, що, починаючи з другої половини 2022 р., Київ все ж таки залишається прiоритетною локацiєю для мiграцiї бiзнесу з розвинутою iнфраструктурою i професiйними об’єктами, що дозволило йому утримати статус головного логiстичного хабу країни.
Як стало вiдомо ProfiDOM.com.ua, на попит суттєво впливає кiлькiсть населення в регiонi, розташування вiдносно нацiональних та мiжнародних трас, розвиток бiзнесу (наявнiсть великих компанiй або створення iндустрiальних паркiв) та вiддаленiсть вiд лiнiї фронту (тимчасовий фактор на перiод вiйни).
“Насамперед важлива транспортна доступнiсть: зручна логiстика та якiснi дороги до об’єкта значно пiдвищують його привабливiсть. Другим важливим чинником є наявнiсть людського ресурсу. Бiзнесу потрiбнi квалiфiкованi працiвники або люди, яких можна швидко навчити. Це питання особливо актуальне для компанiй, що релокуються з центральних чи схiдних областей України, адже частина їхнiх спiвробiтникiв залишається на мiсцях або виїжджає за кордон, – пояснює Павло Кравець, керiвник вiддiлу продажiв Alterra Group. – Iнфраструктура навколо об’єкту також вiдiграє вагому роль. Громадський транспорт, мiсця для харчування, укриття, супермаркет та комфортнi умови роботи стають вагомими перевагами. Ще одним чинником є позицiя мiсцевої влади. Її вiдкритiсть i готовнiсть сприяти розвитку бiзнесу часто визначають вибiр локацiї. Нерiдко бiзнес стикається iз ситуацiями, коли мiсцева влада замiсть пiдтримки створює перешкоди, що змушує компанiї обирати бiльш сприятливi регiони для своїх проєктiв”.
“Найбiльш привабливi регiони – Львiвська та Волинська областi, адже вони межують з Польщею та мають гарну транспортну iнфраструктуру. З цих регiонiв можна швидко дiстатися до Києва та обласних центрiв, як-то Вiнниця, Житомир, Харкiв, Днiпро, – коментує Олександр Бондаренко, керуючий партнер Bureau of Investment Programs, спiвзасновник iндустрiальних паркiв NOVO. – Для прикладу, ми зараз проєктуємо логiстичний термiнал саме на Волинi через вигiдну логiстику, в першу чергу, для експортерiв-iмпортерiв. Закарпаття в планi логiстики, попри близькiсть кордону з ЄС, менш привабливий регiон. Це пояснюється тим, що через гiрський ландшафт водiї “накручують” додатковi 300-400 км. Тобто автомобiльна логiстика складнiша та дорожча”.
На думку Вiталiя Бойка, також варто зазначити регiони, якi стоять на важливих логiстичних маршрутах – Житомирська, Вiнницька, Хмельницька областi.
“Їх роль суттєво зросла протягом останнiх двох рокiв, i вони є дуже перспективними для розвитку складської нерухомостi при вiдносно низькiй вартостi та наявностi землi пiд забудову в порiвняннi, наприклад, iз Львiвською областю. Створення нових логiстичних коридорiв з iншими країнами суттєво збiльшить попит на складськi комплекси з прямим виходом на логiстичнi шляхи, що суттєво збiльшить попит у цих регiонах”, – вважає експерт.
За оцiнкою NAI Ukraine, до топ-5 областей за привабливiстю для розвитку комерцiйної нерухомостi входять: Київська, Львiвська, Iвано-Франкiвська, Закарпатська та Тернопiльська.
Вiталiй Бойко наводить такi данi: “У 2023 р. в київському регiонi не було введено нових об’єктiв для оренди, лише вводилися складськi комплекси для власних потреб (приблизно 88 тис. кв. м). У 2024 р. було введено першу чергу логiстичного комплексу “Дударкiв” (23,4 тис. кв. м), у 2025 р. очiкується логiстичний комплекс “Чайки” (70 тис. кв. м), друга черга комплексу “Дударкiв” (22,3 тис. кв. м) та третя черга комплексу “Олександрiвський” (40,8 тис. кв. м), а також складський комплекс “Гореничi” (5 тис. кв. м). У 2024-2029 рр. анонсована велика кiлькiсть логiстичних проєктiв (сумарно близько 700-800 тис. кв. м), проте частина iз них може залишитися на стадiї проєктування та не дiйти до будiвництва”.
За даними аналiтикiв CBRE Ukraine, у львiвському регiонi протягом 2022-2024 рр. було введено в експлуатацiю близько 84 тис. кв. м нової складської пропозицiї. Серед найбiльших об’єктiв – Port Lviv Logistic Сenter (48 тис. кв. м), двi черги Sparrow Park Lviv (21 тис. кв. м) та перша черга M10 Lviv Industrial Park (14 тис. кв. м). Протягом 2025 р. у львiвському регiонi до введення на ринок заплановано близько 80-100 тис. кв. м нових складських площ, проте можливi затримки iз термiнами введення.