В Українi триває процес передачi автомобiльних пунктiв пропуску вiд Державної митної служби до сфери вiдповiдальностi Агентства вiдновлення, яке займатиметься будiвництвом, реконструкцiєю, ремонтом, модернiзацiєю пунктiв пропуску, їхнiм утриманням та експлуатацiєю. Вiдповiдне рiшення було ухвалено Кабмiном у березнi. Це дозволить агентству бiльш комплексно планувати й реалiзовувати проекти для полiпшення логiстики з країнами-союзницями.
Пiд час вiйни частка автомобiльних перевезень iмпорту та експорту України зросла в рази. До повномасштабної вiйни 65% експорту забезпечувалося через порти, зараз же навпаки: 65% транспортується саме автошляхами. Забезпечити якiснi транспортнi коридори, скоротити час доставок та очiкування на контрольно-пропускних пунктах надзвичайно важливо для воюючої України.
Наразi 19 пунктiв пропуску через державний кордон переданi до сфери вiдповiдальностi Агентства вiдновлення.
Ще по 10 очiкується передача. Вiд Державної митної служби не передано вiсiм пунктiв пропуску у Закарпатськiй областi через наявнiсть кредиторської заборгованостi попереднiх рокiв. Два пункти пропуску у Чернiвецькiй областi недобудованi i також мають кредиторську заборгованiсть.
Окреме питання – користування земельними дiлянками у Вiнницькiй, Волинськiй, Одеськiй, Чернiвецькiй та Закарпатськiй областях.
По iнформацiї ProfiDOM.com.ua, права постiйного користування земельними дiлянками не зареєстровано Службами вiдновлення в областях через вiдсутнiсть вiдмови Державної митної служби вiд права на користування земельними дiлянками пiд пунктами пропуску.
По пунктам пропуску, якi наразi переданi Агентству вiдновлення, – до кiнця цього року планується провести тендернi процедури на ремонт та проектування i в наступному роцi розпочати роботи по всiм цим об’єктам.
Також Служби вiдновлення в областях поступово оголошують тендери на утримання пунктiв пропуску.
Для покращення транспортного сполучення з країнами ЄС та Молдовою плануєься будiвництво та вiдкриття нових пунктiв пропуску. Також агентство працює над єдиним дизайн-кодом для всiх пунктiв пропуску.
“Пiд час вiйни пункти пропуску стали стратегiчно важливим напрямком розвитку й пiдтримки експортного потенцiалу та iмпорту. З iншого боку кордону нашi сусiди здiйснюють реконструкцiю – i поляки, i румуни, i словаки. За весь час незалежностi було збудовано два вантажнi пункти пропуску. Минулого року ми завершили будiвництво двох пунктiв пропуску у Чернiвецькiй областi на кордонi з Румунiєю”, – повiдомив голова Агентства вiдновлення Мустафа Найєм.
У межах мiжнародного проекту “Розбудова прикордонної дорожньої iнфраструктури на пiдходах до пунктiв пропуску на українсько-польському кордонi” Агентство вiдновлення ремонтує прикордоннi автошляхи. Це 4 маршрути у Львiвськiй областi: Т-14-01 КПП “Смiльниця” – Старий Самбiр, Т-14-20 Яворiв – Грушiв, Т-14-18 Нижанковичi – Самбiр – Дрогобич – Стрий (тут роботи вже завершили) та Т-14-04 Червоноград – Рава-Руська (роботи тривають).
У межах проекту “Покращення транспортної iнфраструктури у транскордонному регiонi Чернiвцi – Сучава (Шепiт – Iзвоареле Сучевей)” реконструюють дорогу Т-26-01 Чернiвцi – Вашкiвцi – Путила – КПП “Руська” з пiд’їздом до КПП “Шепiт” у Чернiвецькiй областi.
Крiм того, на стадiї завершення капiтальний ремонт дороги Т-26-08 Сторожинець – КПП “Красноїльськ”.
У Закарпатськiй областi вiдремонтовано дiлянку дороги до КПП “Малий Березний – Убля”, що веде до кордону зi Словацькою Республiкою. Роботи проведено в межах проекту “Модернiзацiя транспортного сполучення мiж Пряшiвським самоврядним краєм та Закарпатською областю України”.
В межах експлуатацiйного утримання пiдтримуються дороги до пунктiв пропуску в Одеськiй та Волинськiй областях.
Крiм того, для розбудови пунктiв пропуску планується залучати фiнансування за програмою ЄС “Механiзм “Сполучення Європи”” (CEF).