Порт Констанца Фото: Вікіпедія
Провідні оптові оператори планують поставки на жовтень без урахування румунського порту Констанца, який, очевидно, буде під українськими санкціями. Незважаючи на важливість порту в структурі поставок, трейдери не очікують дефіциту продукції та значного зростання цін. Про це свідчить опитування, проведене enkorr.
За словами одного зі співрозмовників, усі вантажі з Констанци в перші два тижні жовтня точно підлягатимуть посиленому контролю. Це стосується як морських перевезень, так і залізничних. Це пов'язано з великими обсягами індійської продукції, що надійшла у вересні – близько 200 тисяч тонн.
«Румуни просили не запроваджувати санкції принаймні в перші два тижні жовтня, щоб розпродати великі залишки індійського палива. Українська сторона відмовилася», – сказав один з великих трейдерів на умовах анонімності.
Очікується, що в майбутньому відповідні українські органи контролюватимуть прибуття танкерів до Констанци.
«На даний момент схоже, що у разі нових поставок індійського палива та інших підозрілих вантажів посилений режим перевірки буде продовжено ще на два тижні або місяць», – сказав трейдер, який попросив не називати його імені.
Водночас з'являються повідомлення про те, що румунська державна портова адміністрація веде переговори з орендарями потужностей – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – про консолідовану позицію щодо відмови від токсичних імпортних маршрутів, щоб зберегти постачання до України, на які припадало 47% обороту Констанци у 2025 році.
У свою чергу, за словами одного з опитаних трейдерів, Туреччина, на яку припадає значна частина обороту Констанци, очікується потрапити до списку небажаних напрямків.
Щодо достатності імпорту дизельного палива в контексті обмежень Констанци, опитані трейдери не бачать особливих загроз. За наявними даними, на жовтень вже укладено контракти на поставку близько 30 танкерів з грецьких нафтопереробних заводів, які були розподілені приблизно в рівних пропорціях між AGTG, Kemexon (основний одержувач АТ «Енерго Трейд») та D.Trading.
«Серед ризиків – погода, яка може спричинити затримки танкерів. Але варіант послаблення санкцій щодо Констанци завжди розглядається», – сказав один трейдер.
Щодо цін, трейдери повідомляють про зростання премій грецькими виробниками приблизно на 5 доларів/т. Крім того, фрахтові ставки можуть зрости на 5-10 доларів/т, оскільки попит на малі танкери є значним.
«У середньому вартість пального з півдня може сягати 50 копійок/літр. Це робочі коливання для оптового сегмента, і колонки навряд чи переглядатимуть ціни через такі незначні зміни», – каже один з опитаних торговців.