
Нафта подорожчала Фото: Getty Images
Внаслідок американських санкцій проти РФ, вартість нафти піднялася найбільш істотно з червня місяця. Попри те, що сировина все ще залишається відносно доступною, існують інші фактори, які спровокували ажіотаж на вітчизняному паливному ринку. Експерти стверджують, що інциденти на європейських нафтопереробних підприємствах, санкції та ускладнення погодних умов викликали збої в постачанні дизельного пального та бензину. Проте це не зачіпає ринок автогазу, де обстановка зберігається стійкою.
Минулого тижня глобальні ціни на нафту збільшилися після того, як Міністерство фінансів США ввело обмеження відносно двох найбільших російських нафтових компаній “Роснєфть” і “Лукойл”, у зв’язку з небажанням Кремля припиняти війну в Україні. Ці дві організації видобувають приблизно 5% необробленої нафти у світі, а за результатами 2024 року Росія була другим за обсягом постачальником у світі після Америки. Обмеження з боку США змусили китайські державні підприємства призупинити закупівлі російської сировини. А нафтопереробні заводи Індії, яка була найбільшим імпортером російської сировини, також розглядають можливість відмовитися від ресурсу з РФ.
У кінці минулого тижня ціни трохи зменшились, оскільки трейдери роблять ставку на подальшу деескалацію конфлікту. Окремі аналітики продовжують виявляти сумніви щодо намірів адміністрації президента США Дональда Трампа дотримуватися жорстких санкцій проти РФ. За інформацією консалтингової фірми “Нафторинок”, завершення минулого тижня відзначилося різким ростом оптових цін на дизельне пальне в Україні. За даними на 24 жовтня, в порівнянні з 17 жовтня, середня оптова вартість дизпалива зросла на 3,3 грн/л, до 49,02 грн/л, а в порівнянні з 22 жовтня дизель в опті піднявся в ціні на 2,54 грн/л.
У “Нафторинку” відзначають, що кількість пропозицій на внутрішньому ринку за тиждень скоротилася на 42%. Така тенденція зумовлена рядом факторів: забороною на поставку пального з румунського порту Констанца, зменшенням обсягів з Румунії, а також зниженням відправлень з Литви через планові роботи на НПЗ Orlen. Тиск на ринок посилило закриття каналу Суліна, який поєднує Чорне море та Дунай, через шторми, що призвело до скорочення морського постачання дизелю в порт Ізмаїл.
На зовнішніх ринках дизельного пального ціни також ростуть: ф’ючерси на газойль (основна сировина для виробництва дизельного пального) на Лондонській біржі, за даними на 24 жовтня, в порівнянні з попереднім днем, збільшилися на $2,75/т, до $709,75/т. Курси валют продовжують нерівномірно коливатися: долар збільшився до 41,90 грн (+0,16 грн), євро ж демонструє підвищення до 48,55 грн (+0,05 грн) за інформацією Нацбанку. Угоди на імпорт дизельного пального в Україну укладаються в доларах, в той час як акциз при розмитненні виплачується в євро.
Бензин в опті також став дорожчим, хоча й більш повільними темпами, ніж дизель. За станом на вечір п’ятниці, 24 жовтня, в порівнянні з 17 жовтня, середня оптова ціна бензину А-95 збільшилася на 1,32 грн/л, до 49,91 грн/л. У порівнянні з середою, 22 жовтня, бензин в опті став дорожчим на 70 коп./л. Котирування бензину А-95 в європейських портах збільшилися на 4,0-4,7% у четвер, 23 жовтня, в порівнянні з попереднім днем. В портах північно-західної Європи котирування пального зросли на $30/т, до $717-733/т, а в Середземномор’ї – на $27-32/т, до $691-709/т.