Національне агентство із запобігання корупції (НАЗК) внесло дві провідні тютюнові компанії світу Philip Morris International та Japan Tobacco International (JTI) до списку міжнародних спонсорів війни. Їм, зокрема, належать тютюнові бренди Marlboro, Parliament, Bond, L&M, HEETS, Winston, LD, Sobranie та багато інших. Потрапляння до переліку загрожує компаніям серйозними репутаційними втратами на світовому рівні.
Philip Morris і Japan Tobacco потрапили до списку “Війна і санкції” як міжнародні спонсори війни 24 серпня. Перелік складає НАЗК спільно з Міністерством юстиції України. Відомства закликають до бойкоту продукції та послуг компаній, внесених до цього списку.
Як розповіли в самому НАЗК, причиною такого рішення стала співпраця тютюнових гігантів з Росією. Компанії продовжують вести бізнес у РФ та підтримувати економіку країни-агресора сплатою значних податків.
Так, Philip Morris в Росії представлена двома афілійованими компаніями: фабриками АТ “Філіп Морріс Іжора” в Ленінградській області та філією АТ “Філіп Морріс Іжора” “Філіп Морріс Іжора Кубань” у Краснодарі, а також організацією ТОВ “Філіп Морріс Сейлз енд Маркетинг” у 100 містах країни.
“Доля ринку торгових марок “Філіп Морріс Інтернешнл” у Росії становила 30,1% у 2019 році. Компанія є одним з найбільших платників податків до російського бюджету, за рахунок якого потім утримується і російська армія”, – зазначили в НАЗК.
Загальний обсяг інвестицій Philip Morris у Росії перевищує 2 млрд доларів. При цьому компанія реалізує масштабну довгострокову інвестиційну програму. З 2017 року в локалізацію виробництва стіків для IQOS в Ленінградській області вже інвестовано понад 14 млрд руб. А загальний обсяг інвестицій у фабрику, відкриту в Ленінградській області на початку 2000 року, перевищує 1,1 млрд дол.
Виручка Philip Morris у перший рік повномасштабного вторгнення Росії в Україну зросла на 8% до 140,3 млрд руб., а чистий прибуток до 48,2 млрд руб., що на 45% більше, ніж у 2021 році. Податок на прибуток до бюджету агресора було сплачено на суму понад 136 млн дол.
“Ще на початку повномасштабної війни Philip Morris заявив про намір продати свій російський бізнес, щоб зберегти свою репутацію. Однак усі спроби продати російський бізнес начебто не мали успіху, і корпорація досі залишається одним із найбільших платників податків до російського бюджету”, – наголосили в НАЗК.
JTI є лідером тютюнового ринку в Росії з часткою ринку близько 34,9%. Це найбільший інвестор та провідний платник податків у російській тютюновій індустрії. За останні 20 років інвестиції JTI в економіку РФ перевищили 4,6 млрд доларів.
“Податкові платежі компанії в 2020 році забезпечили 1,4% доходу федерального бюджету РФ… Хоча представники JTI заявляли, що JT Group призупинила нові інвестиції та маркетингову діяльність у Росії, але компанія все ще продовжує виробляти та поширювати продукцію в Росії”, – пояснили у НАЗК.
Оголошення міжнародним спонсором війни – що це означає
Philip Morris International та JTI – далеко не перші міжнародні компанії, що потрапили до зазначеного списку. До нього вже внесено Alibaba Group Holding Limited, Bacardi, Unilever, Raiffeisen Bank International, Auchan, Metro, Procter & Gamble, Bonduelle, Mondelez, Leroy Merlin, Xiaomi, Geely та багато інших.
Включені до списку міжнародних спонсорів війни компанії вносяться до бази World-Check. Це не загрожує їм закриттям, але базу використовують у всьому світі для виявлення та управління фінансовими, регуляторними та репутаційними ризиками.
Наприклад, раніше американська корпорація Mondelez International зіткнулася з бойкотом у Європі після внесення до українського списку міжнародних спонсорів війни. Найактивніше до нього приєдналися країни Скандинавії. Після цього в Mondelez навіть заявили про прагнення згорнути бізнес у Росії. Однак бойкот не припинився, тому що повного виходу з ринку РФ компанія все одно не планує.
Втім, усі ці компанії зі списку поки що продовжують роботу в Україні, бо НАЗК не має повноважень закривати міжнародний бізнес або обмежувати його роботу. Але якщо проти таких бізнесів буде запроваджено санкції РНБО, ситуація може змінитися.